Janina Kronlund


Världens bästa appar.
alltså jag måste berätta om världens bästa app, eller snarare världens två bästa appar. två sådana där appar man inte vet att man behöver innan man laddat ner dem.
 
den första är mobilepay. aldrig varit lika enkelt att skicka iväg pengar. du laddar ner appen och registrerar dig med ditt namn, kontonummer, kortnummer och telefonnummer. därefter kan du lätt skicka iväg pengar till någon som också har appen, allt du behöver veta är personens telefonnummer. sedan gör du ett swipe och pengen åker iväg. SÅ SMIDIGT.
 
förutom att skicka iväg pengar så kan du göra en förfrågan på att få pengar. jag kan skicka en förfrågan till en kompis om att hen ska betala en femma åt mig. kompisen får förfrågan och väljer att godkänna eller avböja den; om hen godkänner så får jag pengen direkt.
 
som standardinställning kan man skicka hundra euro om dagen, men om man verifierar sig med nätbankskoder så kan man skicka en femhundring om dagen. i vissa nätbutiker och restauranger kan man också betala med mobilepay, t.ex. fondis i vasa och alla matkojor på weekendfestival. och tänk hur smidigt på typ loppis där man står och säljer? inga kontanter, bara ett telefonnummer och ett swipe!
 
språken på appen är tyvärr bara finska och engelska, men jag ÄLSKAR mobilepay och vet inte hur jag någonsin klarat mig utan. det är så himla lätt, man behöver inte logga in på nätbanken och ha en massa koder med sig. ett lösenord och några swipe, that's it.
 
den andra heter weshare by mobilepay och den förutsätter alltså att du har aktiverat dig på mobilepay. denna app är fantastisk och gör hela jobbet åt dig.
 
vi säger att du ska iväg på lapplandsresa och ni är sammanlagt fem personer som åker. ni skapar en grupp på weshare som heter lappland. sedan börjar ni mata in era kostnader. en matar in bensin för hundra euro, en annan matar in karkki för tjugo euro. ni stannar på vägen och en kompis betalar lunch för sig själv och två andra vänner, matar in kostnaden men kruxar bort de två vännerna som betalade för sig själva. du kan alltså exkludera en person i gruppen om hen inte ska betala för just den saken.
 
appen håller hela tiden koll på vem som betalat vad och vem som är skyldig hur mycket. när man sedan bestämmer sig för att betala, så swipar man bara iväg pengarna så att det automatiskt går rätt summa till rätt person. alltså aaaaah vilken sinnessjukt bra app!! LADDA NER!
 
detta inlägg är absolut inte sponsrat haha, utan jag vill bara dela med mig av dessa fantastiska appar.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress