Janina Kronlund


Var ska man bo i New York City?
 
fördelen med att ha varit till new york "några gånger" är att jag vet var jag vill bo, eller rättare sagt, jag vet var jag inte vill bo. på min lista raderar jag ut allt som är längre norrut än 110:e gatan. hundrationde är ungefär så långt som central park sträcker sig, så där parken når sin ände så drar jag min gräns. runt central park är det absolut okej, både på east och west, men på upper east side känns det som om det inte finns så mycket mer än bara fina husportar, delikata caféer och alldeles för fina butiker. det finns egentligen "ingenting att göra" på upper east.
 
raderar också alla gator som har ett riktigt gatunamn (de är för långt söderut och i det finansiella distriktet är det svårt att få tag på passligt bra restauranger, de kör på allt eller inget där). jag vill inte heller bo i chinatown, för jag får alltid känslan av att någon mafiamedlem gömmer sig bakom en sjaskig dörr där :D
 
är det manhattan man vill vara på - varför skulle man boka hotell i brooklyn, staten island, bronx, jersey city eller var som helst annanstans än just manhattan? bor man långt utanför blir det sjuttons omständigt om man av okänd anledning måste där via någon gång under dagen.
 
var kan jag tänka mig bo då? mitt favoritområde greenwhich village, absolut. lite lugnare, även om det är väldigt mycket storstad så blir man för några sekunder av med betondjungelskänslan (fun fact, du uttalar det grennidge och inte green which som man kanske skulle tro). gramercy park är det inget fel på. läget är ju inte det helt optimala, men det går.
 
midtown eller hells kitchen går bra. där finns det alltid att göra. förra året bodde jag & emsi på midtown east och jag har ingenting att klaga på angående det. teaterdistriktet är det centralaste du kan komma, det beror helt på om du orkar med allt big city noise som aldrig tar slut just där. även om jag ofta försöker ta mig bort från teaterdistriktet så fort som möjligt (halvsuckande åt de alldeles för många turisterna som flockas där :D) så valde jag att boka in några hotellnätter just där.
 
tobias ska ju se manhattan för första gången och jag vill att vi ska vara inne i smeten :D tid är dyrbar och jag vill att han ska hinna se så mycket som möjligt. självklart måste jag få besöka några platser för min egen skull (exempelvis balzem och skyroom) men annars blir det sightseeing lite mitt i, mot syd och mot norr. sova hinner man göra hemma.
 
Danielas Dagbok

Jag å Niko bodde i Midtown när vi va i New York, och va sjukt nöjda med läget!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress