Janina Kronlund


Tio ställen jag vill besöka
idag tänkte jag lista några resemål som jag tycker skulle vara alldeles fantastiska att få upptäcka! det som är otroligt med att resa är att man får se så mycket nya saker, uppleva nya kulturer (kanske till och med hamna ut för kulturkrockar?) och samla på sig värdefull livserfarenhet. man växer i sinnet med varje resa.
 
medaljens baksida är att världen är så stor & fantastisk, och att det finns så lite tid för att hinna med allting. man besöker så underbara ställen, och så tänker man "hit kommer jag tillbaka en dag". vissa personer hittar rätt direkt och reser tjugo gånger till samma grekiska ö. andra personer vandrar omkring och vill bara ha en bit av varje kaka. jag är en sådan person. även om jag känner att jag kunde åka tillbaka till varje ställe jag varit på (förutom luxor i egypten) så kommer det inte att hända, eftersom en hel (än så länge) oupptäckt värld ligger där och väntar.
 
jag tror förresten det är meningen med livet; att spara ihop pengar för att dra ut på äventyr, som man sedan lever på tills det är dags för nästa äventyr. att se, känna och uppleva. det finns så mycket livslust i de där äventyren, som gör att även de tråkigaste vardagssysslorna blir skoj. alla intryck man fått under en resa, de är de som gör att man växer som människa även i vardagen.
 
 
 
santorini i grekland. jag känner att jag bara måste få besöka denna klippiga medelhavsö eftersom den ser så drömmig och inspirerande ut. enligt bilder jag sett så tycker jag att det ser vackert och rent ut. vill bo högt uppe med en pool därifrån man kan blicka ut mot oändligheten, hehe. bildkälla
 
 
palawan island i philippinerna. hela stället ser ut som ett uppslag från en äventyrsbok. om jag någonsin får för mig att dra iväg mot asien så ska jag försöka pricka in detta. palawan island har förresten blivit röstad till den vackraste ön! källa
 
 
playa paraiso i cuba. behöver jag säga något mer? känns som att detta är det ultimata stället att åka till om man bara vill ta det lugnt och njuta av värmen med en kokosnötsdrink i ena handen och ett fläktande palmblad i den andra. källa
 
 
zao fox village i japan. här bor sju olika rävsorter tillsammans, och turisterna får komma och mata dem. i japan tror de att rävarna har mystiska krafter, vilket är rätt spännande! det enda som jag bekymrar mig för, är hurudana förhållanden dessa rävar lever i, men jag hoppas att de har de bra, typ att de är omhändertagna rävar som inte skulle klara av ett självständigt liv ute i det fria. källa
 
 
bora bora i franska polynesien. jag hoppas att jag en dag får gifta mig, för jag har redan gjort det klart för precis alla i min närhet, att jag kommer att åka till bora bora på honeymoon. det finns inget annat ställe i världen som skulle kunna mäta sig med mina förväntningar om detta ställe. alltså WOW. hit måste jag. och jo, jag kommer att bo i en sådan där mysig bungalow på vattnet. källa
 
 
cappadocia i turkiet. jag tycker det här stället ser alldeles magiskt ut, och jag kan inte vänta på att det politiska läget stabiliserar sig lite i turkiet så att man vågar resa till andra ställen än de typiska turistorterna. alltså, tänk att få åka luftballong på detta ställe i soluppgången? dröm. källa
 
 
salar de uyuni i bolivien. så otroligt himla vackert. måste få se detta spektakel med mina egna ögon, för bara bilderna gör att jag typ trillar av stolen. det här är ett sådant ställe jag inte tror på att existerar innan jag fått se det själv. källa
 
 
kinamuren i kina. har alltid varit intresserad utav denna magnifika mur! jag känner inte att jag behöver gå en riktigt långpromenad på den, men en liten promenad på muren skulle jag aldrig tacka nej till. källa
 
 
chefchahouen i marocko. vad är detta för mysig by som jag måste få besöka?! chechahouen kallas för den blåa byn, vilket jag tycker är helt befogat. alltså, tänk att bara få traska omkring här, upp och ner för blåa trappor. den här källan tycker jag ni ska checka in för att få se fler bilder från detta otroliga ställe. 
 
 
sist men inte minst, bondi icebergs club i sydney i australien. om man någon gång liksom råkar befinna sig där, så skulle jag aldrig missa detta. här kan man simma på vintern (varför inte på sommaren) precis intill oceanen. källa
 
 
vilka ställen skulle du vilja åka till? finns något av dina drömresemål med på min lista? vilket av dessa tio skulle du allra helst äventyra på?
 
Amanda - FOTO

Bra inlägg! Alla de där ställena vore fantastiska att resa till :D

Josefi a

Sangtorini & bora bora ha å vari mina måsten fö drömresemål! Så fiiint 😍

Marias Memoarer

Ja tack till allt! Speciellt chefchahouen, cappadocia och palawan island kanske <3 Eller äsch, typ allt du listade ;) bondi icebergs club kanske det blir när jag åker på mitt Australienäventyr :)

Svar: Ååh så grymt! Du får skriva ett inlägg om det ifall du hamnar där ;) Vill gärna veta vad folk faktiskt tycker om stället!
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress