Janina Kronlund


Våga.
det här livet handlar ganska långt om att våga göra saker och ting. våga ta beslut angående sin livssituation, angående saker som påverkar framtiden, våga göra sådant man inte provat på innan, våga få sin röst hörd. våga kasta sig ut i världen samtidigt som man måste våga säga nej. våga förstå att ett beslut man inte tagit är fel. för visst är det en härlig känsla att stiga ut från sin comfort zone och köra fullt ut? man bara kör på flow och kollar vart man hamnar, kollar vart livet för en och så hoppas man på det bästa. if life doesn't go right, go left, sägs det ju. finns egentligen ingenting som är fel, bara snedsteg som för en mot rätt riktning, mot det som bestäms av ödet.
 
det finns tusen saker i mitt liv som jag är glad över att jag provat på. man kan verkligen inte veta innan man provat. mitt år som au pair i usa är fortfarande mitt livs bästa beslut. jag ville det så gärna, och det blev så bra. det blir inte så för alla. vissa klickar inte med sin familj lika bra som jag gjorde, vissa åker hem efter någon månad när de inser att det livet de har hemma ger dem mer levnadsglädje än det nuvarande. det handlar om att hitta sin ultimata må-bäst-zon, att utforska andra zoner, men att kunna välja var man ska vara i fall det står mellan "må bra" och "må bäst". det är självfallet också viktigt att förstå att vissa händelser kräver mer tid att bearbeta än andra. vissa saker är inte självklara, och i sådana fall är det fint att ge dem en ärlig chans innan man bestämmer sig för den slutgiltiga sanningen, så är det bara.
 
ibland tar ett beslut mer tid att begrunda, ibland mindre, men vilket beslut man än bestämmer sig för så finns det någon mening med allting. jag känner att jag gett mitt allt, och att jag kommer ge allt jag har. men i denna situation är mitt allt inte tillräckligt för jag har helt enkelt inte tillräckligt mycket att ge. jag har provat, men det var ingenting för mig. jag är glad att jag kastade mig ut för detta äventyr, men det finns tusen andra äventyr för mig.

där man mår bäst, där ska man vara. når man inte den högsta leveln på lycklighetsskalan så måste man ändra någonting. det kan handla om att flytta till en annan stad, säga upp något vänskaps- eller parförhållande man inte mår bra av, att byta arbetsplats eller någonting liknande (eller oliknande, kan ju vara vad som helst). det är du som har kontrollen över ditt liv och det är du som ska se till att du trivs och mår bäst så ofta du kan. det finaste i livet är att man kan ångra sig för att sedan ångra sig igen. kan inte säga det tillräckligt många gånger. man ska ta sådana beslut som gör att man själv mår bra, för du lever endast ditt eget liv. beslut ska aldrig basera sig på någon annan (okej, kanske om det handlar om t.ex. dina egna kids).
 
därför har jag kommit fram till att spendera några sista dagar på denna arbetsplats på denna vackra ö, innan jag byter kristallklara, turkosa hav mot världens bästa sommarvasa. kommer att SPELA PÅ OLLIS PÅ TISDAG så jag hoppas att vi ses då!!!! vetskapen om att jag kommer att åka hem gör mig lycklig. sommarvasa, värlax och ollis är min dröm just nu, jag vet att det är där jag mår bäst och jag har tagit beslutet att säga upp mig för att åka hem efter halva tiden på rhodos.
 
så som tips för alla andra vill jag bara säga: VÅGA! gör dina egna val för du har bara ett liv och det är nu :)
 
Sabina

Så bra skrivet :) Välkommen hem!! <3

Svar: TACK FINA SABINA! <3
JAE

Danielas Dagbok

fint skrivet janina <3

Svar: tack daniela! <3
JAE

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress