Janina Kronlund


Finland vs Sverige
idag tänkte jag diskutera lite småskojiga skillnader mellan finland och vårt kära grannland sverige! kommer du på några fler lustiga skillnader så får du gärna berätta :)
 
telefondata - det här är en skillnad som jag eventuellt kan tänka mig att finland är världsledande på. mitt abbonnemang kostar ca 24,90€ per månad och innehåller oändligt med samtal, sms, mms och data. jag behöver inte jaga wifi någonstans i finland, men inte heller i sverige, norge, danmark, estland, lettland eller litauen. har fått för mig att grejen med oändlig surf inte alls är lika vanlig i sverige. kollade upp det till exempel här, och hittar ingen oändlig surf för svenskarna.
 
 
uttal - alltså jag blir så galen på uttalet av vissa ord. ett exempel är terapeut. finns så många svenskar som envisas med att säga terapeft? snälla berätta varifrån ni tar in ett f där? har vant mig vid att svenskar inte kan uttalla europa eller euro (evropa, evro) och att de inte förstår skillnaden mellan var (plats) och vart (riktning). "vart är du" är så fel på alla sätt. var är du, vart ska du. vi kör ett sista ord! mallorca. går att säga mallorca riktigt bra så som det står. spanskans dubbel-l-uttal gör att mallorca uttallas majorca. så då vet vi, mallorca eller majorca. men MALJORCA? bara sluta.
 
lägenhetsmarknaden - blir lite galen när vänner, bekanta eller bloggar diskuterar lägenhetsuthyrning i sverige. man får kanske hyra i andra hand, men ska man hyra i först hand så får man stå tjugo år i bostadskö (kanske att överdriva, kanske inte). sedan är det hyresrätt och bostadsrätt och rätt hit & dit. invecklat och jobbigt, tycker jag. i finland spelar det ingen roll om du hyr av ett bolag eller av en privatperson. lägenheten kan hittas på nätet eller i en tidningsannons, och så ringer du och ber om en visning. om hyresvärden godkänner dig så får du flytta in direkt och det är du som är hyresgäst. hur lätt. vill jag köpa så köper jag, och sedan äger jag en bostad.
 
min hyreslägenhet
 
att vara miljonär - det är ett så sjukt lustigt begrepp! svenska nyhetssajter diskuterar miljonärer hit och dit, och har även infört ett begrepp som kallas dollarmiljonär. onödigt, enligt mig, men mer förståeligt när man funderar på följande: en miljonär i sverige har cirka hundra tusen (100,000) euro. en miljonär i finland har cirka tio miljoner (10,000,000) kronor. för mig är en miljonär en riktigt svinrik person, inte en person med hundra tusen.
 
torkskåp övanför sinken i köket - hur skulle jag klara mig utan denna uppfinning nu när jag inte har någon diskmaskin? detta måste vara världens bästa uppfinning, för oss finländare är det en så självklar grej. senast jag hälsade på emma i sverige så sprang jag och kollade ifall de faktiskt inte hade något torkskåp, och nej. så bra att ha.
 

praktiska finländska uppfinningar
 
utbildning - i finland är det läroplikt, vilket betyder att du kan gå i skola hemma men du måste ändå lära dig någonting. i sverige är det skolplikt, vilket betyder att du måste gå i skolan, men du behöver inte lära dig någonting. självklart är dessa begrepp inte så här förenklade i verkligheten, men jag försökte mala ner dem i förståeliga jämförelser.
 
militärtjänstgöring - i finland har man värnplikt, vilket innebär att alla män är tvungna att åka in till milin efter att de har fyllt 18 år. som alternativ kan man utföra civiltjänst under tolv månader. i sverige vilar värnplikten under fredstid och jag tror att det är frivilligt att göra lumpen. tycker milin är grymt bra, eftersom jag tycker milin fungerar som en självständighetsprocess för unga pojkar :D
 
show - finland är så sjuttons dåliga på att skapa show. en talang som saara aalto kunde inte upptäckas för att hon passar på de stora scenerna - scener som inte existerar i finland. vi kan jämföra till exempel uttagningarna till eurovision song contest. uuden musiikin kilpailu och melodifestivalen. bilderna får tala för sig själva :D
 
 
Emilia

Hmm, blir lite konfunderad över det du skriver om lägenhetsmarknaden. Bor själv i Sverige för tillfället o sku säga att bostadsmarknaden ser likadan ut - man kan hyra av både bolag och privat. DÄREMOT är ju bostadsmarknaden i Stockholm helt sjuk för tillfället, vilket gör att det är svårt att hitta hyreslägenheter (tex. Stockholms bostadskö är lång, men finns som sagt andra sätt att hitta hyresrätter på) och bostadsrätter/hus säljs väldigt dyrt.

Svar: japp, tryckte bara in det där om vem man hyr av för att försöka förenkla: det är så lätt att hyra lägenhet i finland! namn på pappret and it's yours. tycker hela processen verkar så svår i sverige, och det jag hört om bostadskön i stockholm är bara galet :)
JANINA KRONLUND

Henrietta

Tycker det är så intressant hur olika Finland och Sverige kan vara på olika saker, mycket som man inte alls förstår som Finländare! :D

emsie

Håller fullständigt med!

Satt och funderade lite kring show när jag i söndags såg live på Saara Aalto i Xfactor. Reagerade på att de sade att 5,6 miljoner människor hade röstat... Hela jäkla Finlands befolkning (för att jämföra mängd). Då är det nog inte konstig att vi inte har råd att ha lika fancy shower. Iofs så har Sverige inte mycket mer befolkning, men enough för att göra skillnad i dessa sammanhang.

Marias Memoarer

Det där med Maljorca är nog nåt deras spanskalärare tutat i dem. Min lärare sa att man kan uttala ord med ll så ifall man inte vill/kan uttala på andra (riktiga) sättet. Jag har dock hittills inte träffat en enda spanskspråkig som uttalat så och skulle gärna veta i vilket land/region de pratar så. Jag tror inte att det finns någon, utan det är nog bara ett alternativ för den som inte kan/bemödar sig lära sig "främmande" uttal. Väldigt enkelt uttal enligt mig, men tydligen svårt för en del, vet tyskar som också säger så.

Anonym

Kommer på två skillnader:
Siffran 18 - korrekt i Finland uttalas siffran ADERTON, i Sverige arton
Villa - i Finland är det en sommarstuga i Sverige ett egnahemshus.

Svar: JAAA precis! "aderton" heter det ju ursprungligen, bara svenskarna som förkortat det :D
JANINA KRONLUND

ida

Man köper inte en lägenhet i Finland heller, man köper bostadsaktier som ger en besittningsrätt till en viss lägenhet i bostadsaktiebolaget :)

Och till anonym som kommenterade ovanför mig, en villa är nog bara en sommarstuga i österbotten :D i södra finland är det en herrgård typ. Har lärt mig den hårda vägen då jag flyttade ner haha.

Bra lista annars, håller med om det mesta :)

Svar: Så sant så! Tack för kommentaren ;)
JANINA KRONLUND

Ida

Haha, så roligt att läsa! Borde börja skriva upp allt jag stöter på under en vecka - så kan listan bli oändligt mycket längre! ;)

Men en arbetsdag i swe är 8 timmar plus lunch, när den hemma mer ofta är 8 timmar inklusive lunch. Swisch är världens bästa uppfinning - mobilepay slog inte igenom lika bra. :D I fin vänder man hastighetsskyltarna till vintern, swe har ingen vinterhastighet. Gymnasieskolan i swe består av olika program och inriktningar - i fin är det gymnasium eller yrkes som gäller. Och så dessa underhållande, språkliga olikheterna - paketbil/skåpbil, övergångsställe/skyddsväg, egnahemshus/villa, farmare/kombi. Man lär sig mycket av att bo med en svensk! ;)

Svar: Swish har jag hört gott om! Vad många intressanta saker du nämner! Plus det du privat sa om att man inte har "valomerkki" i Sverige, låter ju helt galet :D
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress