Janina Kronlund


Orsaker till flytten
varför flyttar ni? tar kontraktet slut?
 
svar: kontraktet tar slut den sista december men vi hade självklart fått skriva under ett nytt kontrakt ifall vi hade velat det :) både jag och emma studerar tredje året och det är obligatoriskt att man måste åka utomlands. vi tänkte båda studera vid någon skola ute i europa i fem månader, vilket är den egentliga orsaken till flytten. nu blir det så att emma har lämnat in alla blanketter och väntar på ett positivt svar så att hon får åka iväg, men jag backade ur. orkar knappt studera här, så hur skulle jag orka studera någon annanstans? känner att jag hellre vill jobba! blir kvar i vasa hela våren och åker istället utomlands för att göra praktik nästa sommar.
 
samtidigt som det är underbart att bo här så är det också en saga som måste komma till sitt slut. lägenheten är sjukt snygg men den är inte praktisk. till exempel har jag och emma ingen egentlig vägg mellan våra rum. miljas rum är det enda egentliga rummet i hela lägenheten, så någonslags privacy finns ju inte ens att tala om. att vi är tre har självfallet alltid haft sina fördelar, men klart att det finns dagar då man bara skulle vilja vara ensam men "måste stå ut" med sju kompisar som kollar på tv i vardagsrummet (don't get me wrong, älskar hotellfiilisen vi haft här och jag har alltid hälsat alla vänner välkomna hit).
 
så ja, även om det bara varit bra och vi kommer att storgråta med varje flyttlåda som vi bär härifrån, så kan det ju vara bra att sagan tar slut efter två år. det har varit en sjukt nice experience att dela med emma & hoai och senare emma & milja. man har lärt sig hur det är att bo med vänner, hur man hanterar nödvändiga och onödvändiga konflikter, hur man samspelar, hur man reagerar till olika situationer. det är guldvärt och jag kommer att minnas dessa år med så varm kärlek att ni skulle bränna er om ni försökte röra vid den :) om vi bodde här ett år till så skulle vi bara bli ännu mer fästa vid att bo tillsammans och det skulle bli ännu svårare att gå vidare med livet.
 
därför ser jag sjukt positivt på framtiden! det ska bli riktigt spännande att bo ensam. massvis med nytt och skoj och nya neighborhoods. bland annat har jag skaffat några bad habits så jag ska undersöka om jag har tillräckligt med självdisciplin för att bli av med dem. bara sådant! idag var jag och skrev på papper för en egen lägenhet, så denna tjej flyttar till vöråstan från och med den första januari! hur spännande? HERREGUD MIN INREDNINGSBUBBLA ÄR SÅ STOR att jag måste vinna på lotto under denna månad. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress