Janina Kronlund


Bra att veta innan du åker som au pair

satte ihop en massa viktig information som är bra att skumma igenom ifall du har tänkt åka till usa som au pair. det är grejer jag hade velat veta lite mera om innan jag åkte, vissa saker visste jag inte alls och har fått lära mig här på plats. vet att det är jättelångt men ifall du är på väg hit, läs på! :)

 


det är normalt att tänka att man åker till usa för ett år för att jobba, dvs för att skramla ihop en hel hög pengar att ta tillbaka hem. det kan du glömma i den här sekunden. det finns så mycket att se och göra här! även om mycket är billigare än hemma så blir det dyrt till slut, och au pair lönen räcker inte långt. ja, man klarar sig på lönen, men om man vill göra dyrare utflykter, åka in till storstäder ofta, äta ute, betala transportkostnader etc så får man räkna med att spara - dvs ha en tråkig helg och inte göra någonting. man har bara 52 helger här så man vill ju se till att göra allt på den tiden man är ledig.

det lönar sig att jobba hemma och ta med sig pengar hit. believe me, du kommer behöva det. många smarta tjejer har kunnat överföra pengar från sitt sparkonto när de har behövt det. spara innan så har du roligare här!


 

under hela året kommer man sammanlagt att ha två veckors ledighet som man kommer överens om med familjen. du kan ta det i en vecka var, du kan dela upp det i dagar så du kan åka på förlängda weekendresor och sånt.

det som man oftast inte tänker på innan är att man kan åka ut från usa. vet ni hur mycket närmare det är att åka till karibien från usa än från europa? det finns så många länder man kan åka till i sydamerika och i karibien. jag åkte till mexico och min vän emma åkte till bahamas, andra åker till hawaii (del av usa dock). det finns så många paradisställen man kan besöka! kuba, aruba, bermuda, allt. så tänk på det och försök spara pengar hemma så du kan betala dina resor med det. då kommer du få leva lyx!

för att resa ut ur landet, så måste organisationen stämpla pappren man har med sig när man kommer in till landet. dessa papper ska skickas till kontoret i boston (cultural care) och så skickar de dem tillbaka. man behöver inte ha stämpel för: karibien (undantag: kuba), bahamas och canada. kom ihåg: om du ska resa ut ur landet och vill beviljas in igen: ha med dig: pass, visum, lilla blanketten man får på flygplanet när man flyger in samt beviset på var du bor (samma papper som bostonstämpeln ska på). om du förlänger ditt år som au pair får du inte åka ut ur landet efter de 12 första månaderna. 

sidor som är bra att kolla flyg och resedeals är: orbitz.com och kayak.com  


genast man kommer till usa löns det att fråga au pair-kontaktpersonen man har (vi kallar det lcc, local childcare coordinator) var man fixar sitt social security number. jag rekommenderar att göra det så fort som möjligt! det tar 4 veckor att få det ifall man, som jag och de flesta andra nordbor, har ett förnamn, två mellannamn och ett efternamn. de måste kolla med immigrationsverket och allt sånt tjafs, så gör det tidigt! du behöver scc# för att öppna bankkonto, för att ta körkort, för allt. speciellt viktigt är att betala taxes. många väljer att inte göra det, men det rekommenderas. du kan ha problem att komma in i landet igen i framtiden, så det är klart man ska betala. 

i alla stater behöver man inte ta körkort, men man måste ha körkort hemifrån plus ett internationellt körkort. man måste ALLTID ha på sig dessa, har du inte det så åker du till rätten. believe me.. i new jersey måste man ta NJ-state körkort inom 3 månader, medan man i new york inte måste ta NY-state körkort alls. eftersom man redan har ett körkort hemifrån behöver man inga lektioner, så det blir 10 dollar för fotot och 10 dollar för provet, 20 sammanlagt. kolla med din familj ifall du har tillgång till bil. om du bor i en stadskärna är det lugnt utan, men om du bor i förorten kommer du behöva en bil..

om man vill fixa bankkonto utan social security number så funkar det på TD bank. där fixade jag mitt och fick själva kortet samma dag som jag ansökte om det. americas most convenient bank! löns att ha social security number när man fixar sitt bankkonto, för om man inte har det så måste man alltid ha 100 dollar på sitt konto eller så drar de av 15 dollar /månad man inte har det. andra banker som är bra är: chase och bank of america och wells fargo. ta ett debit checking card!


 

man måste samla 6 credits eller ett visst antal timmar skola under året här. jag tog en kurs på princeton university vilket gav mig 3 credits. minus var att jag sprang på skolan två gånger i veckan under några månaders tid. rekommenderar veckoslutskurser! då är allt slit över på två helger och du kan passa på att ha roligt på samma gång. det finns massvis med val, till exempel silverbay där de har intressanta timmar, eller borough of manhattan community college som ordnat lektioner och resor, tex till boston, washington dc, kalifornien, kanada och niagarafallen. long island university lär också vara bra. kolla vilka skolor som har veckoslutskurser där du kommer att bo, det löns big time. bmcc och liu är för tri-state-area och princeton för såna som bor nära. din lcc vet!


laptop och kamera. skulle aldrig ha klarat av mitt år utan dessa materiella grejer. telefon får man oftast av familjen, annars kan man köpa en billig (dåligt med telefon är att man betalar för att ÖPPNA ett meddelande man MOTTAGIT, hur sämst är inte det? så om du skickar ett sms, och tar emot ett, skickar ett till, så har du ju bara skickat två men betalar ändå för tre. men kolla med värdfamiljen om det är du som betalar eller om de tar hand om det).

man kommer köpa så himla mycket kläder här, så det löns att packa med basics som man inte vill köpa om, tex enkla shorts, hoodies, collegebyxor, toppar. det är roligare att köpa fina koftor, fina topar, snygga jeans och awesome accessoarer än att lägga ner dina pengar på tio enfärgade h&m toppar! du behöver adapters så du kan använda dina sladdgrejer hemifrån. det löns inte att packa med träningskläder, finns sjukt fina och billiga på tex marshalls, target och förstås på butiker som adidas, nike, under armour, dicks sporting goods, modells sporting goods osv. packa inte med massvis med underkläder, gissa hur mycket man köper på victorias secret? :) 

JA, man måste betala skatt. det var en grej som ingen visste om här, eftersom ingen berättade det för oss och man får ta reda på all information själv. nu vet ni det, så ni vet mer än det jag visste.

jag rekommenderar att åka som au pair på sommaren. det betyder att du får delat din beskattning på två år, så du kommer gå på plus. man betalar skatt i april, ex skatteåret 2011 betalas i april 2012. eftersom jag kom i september hade jag bara några månader på mig att tjäna pengar, så jag hann inte tjäna tillräckligt för att betala skatt för 2011.  om du jobbar från januari till december kommer nästan en hel månadslön gå åt till skatt vilket inte precis är så jättekul. kom ihåg att man måste ha social security number för att betala skatt, och att det inte löns att lura lagen genom att inte betala (man kan få problem om man ska komma tillbaka i framtiden).

av någon orsak hjälper organisationerna inte alls till när man ska betala skatt, så istället tar jag hjälp av en annan tjej som skrivit ner hur man går tillväga. översätter fritt till svenska och skriver ner egna erfarenheter (källa: här).


ja ni, hur betalar man skatt som au pair i usa? om du inte har social security number kan det påverka din ansökan om green card i framtiden. tänk länge på saken ifall du bestämmer dig för att inte betala skatt. IRS har en infosida om au pair skatt här. det som påverkar hur mycket skatt du ska betala, är datumet när du anlände till usa och ifall du är en förstaårs au pair eller en au pair som förlängt.

om du är en non-resident alien (vilket vi är) så ska du betala skatt på det du tjänar, minus en exemption. IRS har meddelat att 2012-års skattexemption kommer vara 3800 dollar. så, ifall du inte tjänade mer än 3800 dollar under skatteåret 2012 så kommer du inte vara tvungen att betala någonting.

först av allt, det du behöver är en blankett som heter 1040NR-EZ. tror den kan laddas ner på internet under de första månaderna av 2013, annars kan man få den på stället som har hand om skatter i staden du bor i (i usa). kan vara ett recreation center eller bibliotek, kolla med din värdfamilj. jag googlade detta tidigare i år och hittade denna, så den kommer garanterat vara nedladdningsbar. hursomhelst, blanketten skall skickas till: 

Department of the Treasury
Internal Revenue Service
Austin, TX 73301-0215

du måste bifoga en check med din skattsumma. 2012 års datum för när det senast skulle vara mottaget var 17 april, inte säker vilket datum kommer vara datumet för 2013 men det kommer vara i april. om ditt skattebrev anländer senare kommer du få betala förseningsavgift! här är en screenshot på hur man betalar (finns också nere på sidan 8 här.

 

 1040NR-EZ blanketten kan fyllas i på dator eller för hand. HÄR är instruktioner för hur du fyller i blanketten. kan hända att instruktionerna kommer vara lite annorlunda för 2012-års skattebetalning, eftersom detta är instruktionerna för 2011 då exemptionen var 100 dollar mindre. jag kommer betala skatt i april så jag kan återkomma med all förnyad information då.

om du har inloggningsuppgifter till din cultural care-sida så kan du checka in infosource här. det är ett tidigare års blankett så exemptionen är inte rätt! hursomhelst så hjälper det att veta vilka delar man ska skriva något i, och vilka man ska sätta en nolla i.


1. räkna hur många veckor du fick betalt i under 2012. om du kom till usa den 6:e augusti så fick du din första lön under veckan vars sista dag är söndagen den 19:e augusti. sammanlagt under 2012 ska du ha fått lön på 3915.00 eftersom du får 195.75 i veckan.

2. subtrahera exemptionen 3800 från summan du tjänat för att veta din taxable income. för någon som kom den 6:e augusti blir denna summa 115 dollar.

3. använd tax tabellen i denna blankett (start på sidan 17, OBS för året 2011, kommer uppdateras) för att hitta summan skatt du ska betala. summan på 115 dollar kommer bli en skatt på 11 dollar, eftersom summan faller in på "över 110 men under 120" i listan. 


4. en del av blanketten kräver att du ska berätta hur många dagar du befann dig i usa under 2012, även 2011 samt 2010. om du har lämnat landet under denna tid så ska du skriva in det också, och subtrahera dessa dagar från summan av hur många dagar du var i usa sammanlagt under året. (t.ex. om du åkte till canada över en helg som jag gjorde, så räknas bara hela dagar! dvs du befann dig i usa på både fredagen och söndagen, när du åkte in och när du åkte ut ur canada. så min canadahelg räknas endast som 1 dag utanför usa)

- en au pair som kommer i januari -12 kommer betala ca 600d i skatt (betalas året 2013)
- en au pair som kommer i mars -12 kommer betala ca 400d i skatt (året 2013)
- en au pair som kommer i juni -12 kommer betala ca 270d i skatt (delat på 2013 och 2014)
- en au pair som kommer i augusti -12 kommer betala ca 270d i skatt (ca 40d år 2013, resten 2014)
- en au pair som kommer i oktober -12 kommer betala ca 400d (året 2014) 
- en au pair som kommer i december -12 kommer betala ca 600d (året 2014)


tänk på detta: ifall du förlänger ditt år med 9-12 månader så kommer du få betala ett år fullt i taxes, vilket innebär 600-700 dollar, nästan en hel månads lön. här är några exempel på hur skatten 2011 (betalades april 2012) blev för au pairer som anlände 2011: 

ankomst i januari 2011
veckor man fick lön på 195.75: 46-51
tjänad lön 2011: 9005 - 9983 d
uppskattad skatt: 533 - 628

ankomst i april 2011
veckor man fick lön på 195.75: 32-36
tjänad lön 2011: 6264 - 7047 d
uppskattad skatt: 256 - 333 d

ankomst i juli 2011
veckor man fick lön på 195.75: 22-24
tjänad lön 2011: 4307 – 4698 d
uppskattad skatt: 61 - 100 d

ankomst på ELLER efter 22 augusti 2011
veckor man fick lön på 195.75: 1-18
tjänad lön 2011: inte tillräckligt, inte över 3700 d
uppskattad skatt: INGEN, MEN man måste ändå fylla i pappersarbetet och skicka in det

 

som sagt, jag återkommer med amerikansk skatt när det är dags att betala den i april 2013!!

fanny

åh bra tips :D hade ingen aning om skatten och blev helt snurrig av det där men antar att jag löser de med haha

Johanna G

Riktigt bra inlägg! Blev lite snurrig och nästan orolig där ett tag, men det borde ju lösa sig! :)
Jag har tänkt att åka i Juni/juli nästa år, så får väl lära mig när det är dags ^^
Fler sånna här inlägg, grymt :D

Anonym

tänk vad tid du satt ner i detta bra inlägg, bra att veta, mycket att komma ihåg.

Sandra - Breakaway

Jag är himla glad över att jag skaffade ett social security card när jag var au pair. Det är så bra att ha ett nu när jag har åkt tillbaka för att plugga.

Elin

Hej!

Om man pluggar sina 6 credits under första halvåret och sen bestämmer sig för av någon anledning att åka hem, får man betala själv för kurserna man har pluggat?

Med vänlig hälsning Elin

Svar: Hejsan! :) Jag tror att det ändå är familjen som betalar för creditsen (eller ja, upp till 500$ om de inte ändrat summan) vare sig man är där hela tiden eller inte! Är dock inte hundra procent säker :) Kram!
JANINA

Lisa

Hej, jag jobbade i USA för Culture care 28 september till 24 Januari. Om jag räkna så tjänade jag mindre än 3800 så behöver jag inte betala skatt då? jätte tacksam för svar. Tycker detta är så svårt att förstå på

Svar: Japp det stämmer :) Ingen skatt för din del!
JANINA

Heaven

Hej! Hoppas du inte tycker det är jobbigt med alla dessa skatte frågor, men jag känner mig lite smått förvirrad.
Jag avslutade precis mitt år som Au Pair. Åkte dit 14 okt- 7okt. Jag behövde inte betala någon skatt under januari, eftersom jag inte hade hunnit tjäna ihop så mycket från okt till jan. Nu är min fråga, behöver jag oroa mig för skatten nu när jag kommit hem, eftersom jag inte betalat någon skatt alls? och jag planerar att besöka usa till Nyår. Super tacksam för svar!!!

Svar: hejsan :) nej klart inte, bara att fråga på! är ju ingen expert men hjälper självklart så gott jag kan! för 2013 måste du inte betala någonting. detta år 2014 har du ju alltså jobbat 9 hela månader = cirka 7200 dollar (vet inte hur mycket au pair lönen exakt är just nu, men räknade med 200/vecka). kolla hur mycket tax exemptionen är i år! 2012 var det alltså 3800, så om det skulle vara samma nu så skulle din beskattningsbara inkomst vara 3400 dollar, vilket är siffran du ska kolla på i tabellen (då jag betalade var detta tabellen men kolla efter en uppdaterad version http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/i1040nre.pdf ). så då skulle skatten vara 343 dollar. MEN detta betalas ju först i mars-april 2015 när det är tax season så om du åker till vårt härliga usa nu över nyår så är det absolut inget problem :)
här finns mer detaljerade anvisningar för hur jag gjorde när jag betalade för 2012! http://yae.blogg.se/2013/march/hur-man-betalar-skatt-till-usa-for-aret-2012.html
JANINA

Emma

Hej!

Jättebra information som hjälpte mig nu då jag jag måste skatta. Nu måste jag dock göra det från Sverige då jag kom hem i December. Fattar inte riktigt hur jag ska betala? Känns risky att skicka över en check på posten. Har varit in på min bank och dom verkar också lite osäker.

Svar: ursäkta för ett supersent svar! :) finns det någon möjlighet att du kan flytta över pengar på din amerikanska familjs bankkonto och skickar pappren ifyllda åt dem per post/epost och de betalar för dig samtidigt som de ska betala skatt för sig själva? :)
JANINA

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress