Janina Kronlund


Godaste svamppizzan: Pizza bianco med kantareller

Okej okej okej hörni nu är det så här, att jag precis råkat göra världens godaste pizza. 😱😍 Need to share. Det kan hända att vi varit och plockat svamp idag och nu har en massa svamp att göra mat på – ifall någon annan befinner sig i sama situation sååå, varsågod!

Låt mig presentera, pizza bianco (hahaha trodde det hette blanco men en googling senare liksom) med kantareller och trattkantareller!

Pizzadeg kan du antingen göra själv enligt valfritt recept, eller om du vill kliva över där ribban är lägst (som jag), kan du köpa en färdig rulle pizzadeg. Synd att dom automatiskt kommer med en burk tomatsås, för den behövs inte denna gång. 

  • Pizzadegsrulle
  • Creme fraiche 
  • Vitlök
  • Salt och peppar 
  • Timjan

1. Pressa ner en vitlöksklyfta i creme fraichen, salta och peppra och blanda om. Bre blandningen över pizzadegen och strö färsk timjan över.

2. Värm upp ugnen till 225 grader.

  • Smör
  • Kantareller &/ trattkantareller (eller vilken som helst valfri svamp som du vill äta)
  • 300g ostpaket: Castello Präst 9 mån
  • Hasselnötter om du vill 

3. Stek svamparna i smör, salta & peppra när de är färdiga. (Jag hade kanske 330g svamp men stek så mycket eller lite som du vill!)

4. Riv osten. About 2/3 av paketet blir riktigt bra. Kanske litelite till. Strö osten på degen! 

5. Lägg till slut de stekta svamparna ovanpå osten. 


In i ugnen! Jag hade pizzan på 225 grader i 15 minuter och 10 sekunder och den blev alldeles, alldeles perfekt. 


Egentligen är den färdig att äta så här. 😊 Jag strösslade på lite mer färsk timjan. Krossade hasselnötter som jag strödde på min bit. Det som blev över av creme fraiche-blandningen lade Tobias på sin bit.

Kan inte förstå att det blev så här gott. Tycker du om pizza och tycker du om svamp så ska du definitivt äta detta till middag imorgon! 🥰
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress