Janina Kronlund


Tomorrowland Winter.
Jag har kalasat på festivalen Tomorrowland Winter som ordnades för första gången någonsin i den franska alpbyn Alpe d'Huez (alp de höö sade vi innan vi visste hur man egentligen uttalar det, så om ni vill se fler bilder kan ni kolla #alpdehö på Instagram). Tänkte att jag skulle ge en fullskalig review om allt från boende & festivalområde till koncept & kostnader. Här kommer alltså en guide och lite saker man vill veta innan man åker iväg på vinterfestivalen Tomorrowland Winter. Letsgoo.
 
 
Att resa till Alperna på festival som grupp
 
Jag åkte tillsammans med mina fina vänner Emma, Nicolina (Niksu), Leonora (Lellu), Milja och Victoria (Viccan) - ett alldeles ypperligt resesällskap. Sjukt fina människor som alla har bra egenskaper. Dessutom är vi lika men ändå olika. Vi turades om att handla, laga mat, städa, fixa vessan (hehe okej det var bara Niksu som kunde det), fixa glitter och hår, men ändå var det mest Milja och Niksu som var hönsmammorna som såg till att resten hade det bra ❤
 
Jag tror att det är roligast att göra en sådan här festivalresa som en grupp, även om det kan finnas fördelar med att vara färre. Nä, jag tänker att the more, the merrier. En bra sak med att vara flera är att det är lätt att dela upp sig ifall någon vill göra någonting annat. En dag gick jag och Niksu tidigare till festivalområdet medan resten åkte på helikoptertur.
 
 
Vad ska man välja för boende?
 
Vi bodde på ett lägenhetshotell i Vaujany, som är en by strax intill Alpe d'Huez. Det gick rätt fort att ta sig till byn med lift, men bussen var en annan femma (mer om det om du scrollar ner lite). Lägenhetens storlek var en liten chock, eftersom vi fick ungefär trettio kvadrat på sex personer. Okej att man får vad man betalar för, men det kändes trångt när jag & Niksu sov i hallen, och Emma & Lellu fick sova i vardagsrummet som var kombinerat med köket. Tur att vi fick ett sovrum i alla fall.
 
Vessan gick sönder gång på gång, men som tur kunde Niksu fixa den. Vi trodde det var ett hotell och inte ett lägenhetshotell vi bokat, så vi blev lite förvånade när vi bara hade fått en roskispåse och en vessapappersrulle. Fick gå och handla ganska snabbt. Vi fick lakan i alla fall, det var ju något. Boendet i sig var helt okej, men skulle jag åka igen så skulle jag välja att bo i själva byn där det händer.
 
Det var lite svårt att checka ut eftersom någon skulle komma och inspektera slutstädningen, och den här någon skulle man söka reda på själv. Även om man aldrig sett människan. Frågade tre människor om de var hon, men tog fel. Så kan det gå. Till slut hittade jag henne. Hon godkände städningen men beordrade oss att föra roskisen och alla lakan till receptionen innan vi var helt färdiga. Gaah sälj inte boendet som ett hotell om man ska göra allt själv *rullar på ögonen*.
 
Aj just jo! När vi kom dit fick vi veta att de skulle ha en deposit på 100 euro per person :D Tycker det kändes liiite saftigt att vi fick låsa 600 euro just in case att något skulle gå sönder. Jag jämför med finare boende i Åre där man låst 20 euro per pers?
 
 
Backarna och vädret
 
Första dagen var solig, så att jag till slut började gömma mig under hjälmen/skidglasögonen/halsduken för att inte bränna mig. På vissa ställen fick man skida rakt in i dimman. Resten av dagarna var det mulet och på torsdagen snöade det konstant, från morgonen till långt in på natten. Kan berätta att vi var lite blöta efteråt. Finaste dagen då? Lördag, den dagen vi skulle åka hem. Det var lite småsurt :)
 
 
Uteserveringar i backarna

Som sig bör i en alport, så fanns det uteserveringar till höger och vänster. Alldeles underbart när solen sken, men faktiskt också roligt fast snön vräkte ner. Det ordnades program i sann Tomorrowland-anda, t.ex. med enhjulingar, eldblåsare, dansare och poledansare. Det var både mindre kända och megakända DJ's som stod för musiken.
 
Personligen tycker jag tropisk house / loungemusik är tråkig, vill att det ska vara lite fart i, att det ska finnas ett drop osv, att det liksom ska hända någonting. Men det är ju alldeles underbart att stå på en bergstopp med en kall dryck i handen och gunga (svårt att dansa med dedär bautaskorna på fötterna) i takt till musiken.
 
 
Förvaring på festivalområdet
 
Om man inte skulle göra något annat än in på en uteservering så kunde man ju självklart lämna all utrustning utanför, men det ville man nog inte när man skulle in på festivalområdet. Vi hade på förhand läst om lockers för folk från andra byar. Första dagen åkte vi hemifrån på morgonen och planerade att gå direkt till festivalområdet på kvällen. Påstår inte att det var ett misstag, men lite jobbigt var det ju.
 
Alla skåp var upptagna när vi kom till lockerhallen. Vi fick hur som helst lämna in skidorna och stavarna i en narikka, men hjälmen och monona hade de ingen plats för. Som tur ryms det mer än man tror i en ryggsäck. Fick in mina monon i ryggsäcken och hjälmen fick hänga utanför. Hade ryggsäcken på marken hälften av kvällen, på ryggen andra hälften. Tungt och jobbigt, men vad kunde man göra. Nästan trettiotusen steg dansade vi den dagen.
 
Resten av dagarna åkte vi hem för att lämna utrusningen, innan vi tog oss till festivalområdet :) Ni vet, när man gör om och gör rätt istället.
 
 
Att hyra utrustning och att boka saker på förhand
 
Att hyra utrustning och att boka aktiviteter och restauranger kunde man göra på förhand. Det var lätt att skapa ett konto på tomorrowland.com. Jag bokade hela resan åt alla, så jag lade in allas e-postadresser. Senare kunde resten skapa konton åt sig själva, och aktivera sina armband.
 
Jag och Emma hyrde skidor och stavar, Niksu hyrde snowboard. Stod ingenting om hjälm i uthyrningsinfon, men väl på plats fick man hyra hjälm till rabatterat pris. Aktiviteter man kunde boka på förhand var t.ex. en helikoptertur, huskyride, massage och skidskola.
 
 
Rätt så lätt att ta sig runt
 
Vi bodde som sagt i en by intill the main by där allting hände, och skulle jag åka igen skulle jag absolut betala lite mer för att få bo i själva festivalbyn. Det gick rätt smidigt att ta de olika lifterna för att komma till festivalbyn, men det tog ju en stund ändå. Liftarna stängde ganska tidigt på kvällen men de hade ordnat med gratis buss till personer som skulle till andra byar.
 
Processen med att hitta rätt buss var hur lätt som helst och det var bra ordnat, förutom den där ena dagen då det snöade konstant. Jag är ju glad att bussen valde passagerarnas säkerhet, men att vi körde i ca. 18km/h och att resan tog 2,5 timmar från festivalbyn till vår by var kanske lite att ta i. Jaja, vi slingrade oss ner för ett berg och upp för ett annat, men man hann bli galen tre gånger. Trött och blöt och man ville bara få av sig alla drypande kläder (vi kramade ur vattnet ur kläderna sedan så att det forsade som ett vattenfall).
 
 
Att klä ut sig
 
Maskeradapor som man är (faktiskt även bokstavligen) så kan man ju ingenting annat än att älska att resa med folk som också älskar att klä ut sig. Vi klädde ut oss till tre apor och tre bananer. Så åkte vi hela torsdagen i backen och så dansade vi på festivalområdet på kvällen.
 
Finlandsflaggorna var med oss konstant, och så målade vi en finländsk och en finlandssvensk flagga på kinderna. Ahh, ni är från Danmark, tyckte någon :D Mhmm tack men nej tack. Om ni förresten tittar på bilden där två apor och en banan lyfter en banan, så ser ni hur snöigt det var. Strålkastarna lyser upp små snöflingor. Tror det hade lovats 80 cm snö under några dagar, och allt vräkte ner under torsdagen.
 
 
Plus och minus med festivalområdet

+ Huvudscenen var placerad i en liten dal. Man såg verkligen bra var man än stod, eftersom området var i flera etage (eller hur jag nu ska kalla det)? Längst ner stod man och såg dj-båset, sedan sluttade det uppåt
+ Det fanns många bås där man kunde köpa mat och dricka
+ Superfräscha bajamajor som mer liknade vanliga vessor, under tak. Massvis av dem, man behövde knappt köa
+ Fanns flera olika scener varav två var under tak, en bar med afterski-stuk, kojor för mat/dryck/té, butiker där man kunde köpa Tomorrowlandprodukter
+ Huvudscenen var sjukt snygg
+ Väldigt vänliga människor, ingen som bråkade eller knappt trängdes/knuffades
+ Ganska bra med utrymme, blev inte trångt alls
+ Fina utsmyckningar i Tomorrowlandanda över allt, eld och grejer :D
+ Bra skyltat
+ Massa ordningsvakter
+ Ordentlig säkerhetskontroll när man kom in på området
 
- Som en sommarfestival blir lerig blev denna vinterfestival slaskig
- Jobbigt med en massa extra saker, typ om någon hade monon/hjälm med i ryggsäcken
- Småknepigt när det snöade och allt man ville ha var nya varma skor och en regnrock :D
 
 
Kvällsshowen
 
Vi såg tre kvällsshower och de var alla alldeles fantastiska, otroliga, påkostade och grymma. Det fanns stunder då vi bara stod och gapade av häpnad. Alla specialeffekter till grym musik i vinternatten i en alpby full av lyckliga människor - jag är så sjukt tacksam som fick uppleva detta. En samhörighet som jag aldrig tidigare beskådat.
 
The Hymn of the Frozen Lotus var festivalens tema och den frusna lotusen var den röda tråden som återkom i temat och dekorationerna. Innan varje DJ var det sagostund så som man förväntar sig att det ska vara på Tomorrowland. Akrobater hängde, klängde och gungade på frusna lotusar och det kändes som om man var i en saga. (Filmklipp finns i mina highlights på Instagram om någon vill se mer)
 
Favoriter: Afrojack (grym step up från sist jag såg honom), Armin van Buuren, Dimitri Vegas & Like Mike, Henri PFR (så bra!!!), MARTIN GARRIX, Salvatore Ganacci, STEVE AOKI och Timmy Trumpet.
 
 
Mina favoriter spelade på huvudscenen, men Timmy Trumpet spelade i en av de uppvärmda hallarna (bilden ovan med fjärilen) den sista kvällen från midnatt och framåt. Det var så sjukt coolt ställe, med en massa fjärilar i taket som ändrade färg och dunkade till musiken. Musiken var grym men tempot var alldeles för snabbt, jag hann inte med :D Dessutom hade jag så sjukt ont i fötterna att jag knappt orkade stå, så jag och Niksu gick till afterskibaren efter halva spelningen.
 
Afterskibaren var SÅ FIILIS så jag är ändå glad att vi gick dit. Ganska tyskinspirerad musik, människorna hoppade runt och var glada, jag trodde att hela stugan skulle rasa ihop av tyngden och hoppandet, men den lär väl stå kvar :D
 
 

Konceptet Tomorrowland Winter

Festivalen besöktes av människor i alla åldrar från vad som verkade vara 25 till 75. En sak hade de gemensamt, och det var att de alla var så glada och lugna. Även om folk hade fiilis så var det ingen som härjade och förstörde för andra (vad jag såg eller kände av i alla fall). Vi talade med folk från alla världens vrår, t.ex. en kvinna från Brasilien som såg snö för första gången, samt en och annan amerikan.
 
Tidigare beskrev jag temat lite och vill ännu påpeka om hur bra de hade knytit ihop allting. Varje Tomorrowland är en historia för sig, och historien (The Hymn of the Frozen Lotus) som vi fick uppleva var ren magi. Som koncept är det hela ju väldigt lyckat. Sommarfestivalen i Belgien har arrangerats sedan 2005 och konceptet har spritt ut sig till Tomorrowworld i USA, Tomorrowland i Brasilien och nu Tomorrowland Winter i franska alperna.
 
 
Att skaffa biljetter till Tomorrowland
 
Att få biljetter till festivalen var ingen lek, eftersom sommarfestivalen med fyrahundratusen biljetter brukar sälja slut inom en timme. Nu var det ju inte alls lika många biljetter på spel. Vid biljettsläpp satt jag redo på telefonen och väntade på access in i shopen, väntade en och en halv timme, kom in i shoppen och det mesta var slutsålt. Fanns bara rum för typ 8-12 pers för en summa som man inte precis har liggande på brukskonto. Besvikelsen.
 
För att få hålla sina biljetter skulle man betala 50% av resan direkt och om man inte betalade inom tio dagar så avbokades ens biljetter. Någonstans i detta skede undrade Niksu (som inte skulle med först) hur det gick med biljetterna. Jag tänkte att jag kollar upp saken och skickar en screenshot åt henne. Då märkte jag att det återigen fanns billiga biljetter (billiga i jämförelse med de andra biljetterna) för sex personer!!!
 
Milja, Viccan och Emma fick panikmeddelanden och jag undrade om de fortfarande var med på att åka. Det var de! Niksu bestämde sig på en sekund, hon skulle med. Viccan frågade om Lellu också kommer, men Lellu svarade "ja" på en annan fråga, så hon råkade sig med i misstag :D Och tur det, för det blev så sinnessjukt bra!
 
 
Armbandet
 
Tomorrowland har en egen cashless currency, vilket innebär att man får ett armband hem innan resan. Armbandet registrerades på mitt Tomorrowland-account och där var det lätt att fylla på med pärlor. Att betala med pearls var lätt och smidigt, och efter resan fick man smidigt överblivna pärlor betalda in på det kort man köpt pärlor med från början. Att betala med armband var som att betala med lähimaksu. Det svåra var att minnas att räkna om siffror till pärlor. En pärla var något på 2,20 euro, så en drink för fem pärlor kändes ju inte dyr även om den var det.
 
Armbandet användes förresten också som liftkort och festivalpass. Tycker det var sjukt smidigt att allting var i ett, så gick det snabbt att betala/hoppa på en lift/komma in på festivalområdet utan att gräva fram en massa saker från plånboken (som man nu alltså inte ens behövde ha med sig).
 
 
Att ta sig till och från Tomorrowland Winter
 
Vi flög till flygplatsen i Lyón, vilket är en av de närmsta flygplatserna. Eftersom vi hade bokat shuttle på förhand så möttes vi av Tomorrowlandmänniskor som guidade oss till rätt buss. Bussen tog oss till en stor parkering, där vi och alla andra festivaldeltagare skulle byta buss till rätt alpby. Samma sak när vi skulle hem igen, men då var det trafikstockning och bussen var sen. Det var flera på vår buss som missade sitt tåg, även om vi valt en extremt tidig avfärd (11 från alpbyn, estimated time of arrival skulle vara 14.30 då vi ännu hade flera timmar till boarding. Vi pratade liksom om att sitta och chilla på en uteservering innan vi checkar in...).
 
Hur som helst var vi så sena att vi inte hade fått checka in om inte vi hade haft den otroliga turen att vårt flyg var försenat med 55 minuter. Dessutom var vårt nästa flyg också försenat. Så tack vare två försenade flyg kom vi oss ändå hem den dagen som planerat :) Däremot råkade sig en resväska och tre skidväskor få åka ut på äventyr (alla till olika destinationer även om vi bokat allt på samma namn), vi fick dem hemlevererat två dagar senare.
 
Shuttlen får två frusna lotusar av fem möjliga, skulle jag välja om skulle jag säkerligen hyra en bil för hela resan, även om man bara skulle köra raka vägen till byn och raka vägen tillbaka till flygplatsen. Sammanlagt betalade vi 540 euro för shuttlen så attää (jämför hyrbil i Schweiz fyra dagar: 100 euro bensin och 260 euro hyra).
 
 
Kostnader för ett fyra dagars paket
  • Boende, liftkort och festivalpass ca. 700€/pers
  • Flyg Helsingfors-Lyón ca. 220€/pers
  • Hyra av skidor och stavar 90€ / snowboard 130€ / alternativt skidbag på flyg 80€/väg
  • Hyra hjälm 12€
  • Åka helikopter 90€/pers
  • Shuttle 45€/väg/pers = 90€ turretur från flygplats till byn
  • Pärlor (som man betalade t.ex. mat och dryck med) 160€
  • Pengar till annat (mat och dryck utanför festivalområdet, flygplatsmat/snacks/frukost/lunch/korv osv) ca 100€
 Var det värt det? Alla dagar i veckan. Alla.
 
 
LIVE TODAY.

LOVE TOMORROW.

UNITE FOREVER.
 
Så jävla bra att jag saknar ord.
Tack för att jag fick dela denna upplevelse med er!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress