Janina Kronlund


Saker jag inte gjorde.
det finns en del saker jag inte gjorde som jag nästan kan ångra nu när det är för sent. tänkte berätta om dem till er men dessutom också påminna om att göra allt ni vill och kan och har resurser till. låt inte något bli ogjort för att ni inte vågar ❤
 
det här är ju ingenting jag går omkring och grubblar på, egentligen ingenting jag tänker på över huvudtaget. men jag kan undra hur mitt liv hade sett ut om jag valt att göra ens en sak annorlunda. valt att göra någon av dessa saker som jag aldrig gjorde? ödet har ändå sett till att jag hamnat precis där jag är idag, men man får ju undra.
 
 
jag ångrar att jag inte spelade ishockey i mina tonår. jag var sjukt intresserad av sporten men alla mina dåvarande vänner rekommenderade att jag inte skulle börja. ett argument var att det inte var så kvinnligt att spela (well excuse me wtf). här hade jag behövt en peppande kompis som hade dragit med mig till en träning.
 
jag ångrar att jag inte sökte in till någon av linjerna vid övningsskolans gymnasium utan gick den nationella linjen istället. en stor orsak var att jag ville gå dem alla och inte kunde bestämma mig för vilken jag ville gå mest. det var engelska, musik och bildkonst. tre ämnen jag brann för. medeltalet jag gick ut övis med var i stil med engelska 9, musik 10 och bildkonst 10. jag ville så mycket men jag vågade så lite. jag var livrädd för att bestämma mig för något och inte komma in. så jag försökte inte ens.
 
jag ångrar att jag inte försökte komma med i finlands cheerleading-landslag. det kom en sådan här chans när jag gick på åttan eller nian i högstadiet. det fanns en tjej från mitt lag som kom med i laget och på den tiden kände jag att jag var bättre än henne (på den tiden var jag grym utan dess like haha) så jag kände att jag hade kommit med om jag hade försökt. men jag var för rädd för att flytta ensam till helsingfors för att börja gymnasiet där istället.
 
jag ångrar att jag inte åkte iväg som utbytesstuderande på gymnasiet, detta endast av den orsaken att jag inte ville bli student ett år senare än alla mina vänner. vad det sedan hade haft för jäkla skillnad..
 
jag ångrar att jag inte åkte iväg som utbytesstuderande till bali via yrkeshögskolan, bara för att vänner och bekanta mestadels inte rekommenderade det. en del av mig ville åka men sedan orkade jag inte ta itu med det.
 
jag ångrar att jag inte tog reda på vad världen kan erbjuda i gymnasiet. nu i efterhand känner jag att jag inte hade någon aning om vilka linjer man kunde läsa och var, vad man kunde bli. jag kollade knappt upp något för jag visste inte vad jag skulle kolla efter. men om jag hade valt om idag hade jag gärna studerat grafisk design, till ämneslärare eller till kulturproducent. det är ju aldrig för sent att studera mera, men pointen här var väl mest att jag ångrar att jag inte var girigare för kunskap om olika alternativ när jag valde vad jag skulle studera efter gymnasiet.
 
 
för att inlägget inte ska bli allt för negativt så ska jag också lista några saker som jag är jäkligt glad över att ha gjort :)
 
  • att ha bott två år tillsammans med två andra tjejer, vilken upplevelse
  • att ha jobbat 5,5 år som dj på oliver's inn vilket var mitt mål och min dröm
  • att ha tagit två mellanår efter gymnasiet, ett av mina bästa beslut
  • att ha åkt till usa för att jobba som au pair
  • att jag fick examen även om jag tänkte hoppa av efter första året
  • att jag hoppat både bungee och fallskärm
  • att jag var med i simon streetgame 2013 och var luciakandidat 2015
  • att jag tagit mig tid att resa och uppleva
  • att jag fått leva en ordentlig tonårstid med för mycket smink, fest och att smälla i dörren.
    dessutom är jag glad att jag sedan växte ur allt det där.
  • att jag hittade tobias ❤
  • att jag sökte in till flygledning och vågade gå på inträdesprovet jag blev kallad till
    (sjukt svårt och jag kom inte in, men jag vågade försöka i alla fall)
  • att jag åkte hem från rhodos i förtid när reseledarjobbet gjorde mig extremt olycklig
 
 
finns det någonting du undrar?
finns det någonting som du ångrar?
Marias Memoarer

Jag kanske önskar jag hade upptäckt charmen med att soloresa tidigare, tänkt så många fler fantastiska ställen jag hade kunnat se istället för att vänta (ofta förgäves) på att det ska passa andra att komma med. Fast jag hade kanske inte varit mogen som det när jag var yngre..? :) Jag är tacksam för att jag gått min väg oavsett vad andra tyckt, och följt min magkänsla. Speciellt tacksam är jag för att jag gjorde Australien efter ett tufft år och att det tajmade så bra på jobbfronten efteråt. Att jag utmanat mig själv på många fronter

Svar: Soloresande är något jag ännu har kvar att upptäcka, men jag tror jag skulle gilla det. Kul att du har kommit underfund med att det är något för dig :) Bra att följa sin egen väg och utmana sig själv <3
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress