Janina Kronlund


Vad är lycka.
ditt öga väljer precis vad det vill se. antingen ser du en perfekt bild och funderar på varför ditt eget liv kanske inte är så perfekt, eller så ser du något där bakom som kanske inte alla andra ser.
 
åren efter att facebook slog igenom på riktigt så handlade det mesta om att visa hur bra man har det. alla skulle veta hur bra man har det. fast man kanske inte hade det så bra. kulisserna skulle upp. typ som ett middle class neighborhood i usa. nu dalar vi neråt och fokuserar mer på det där äkta, vi prisar det där som är äkta.
 
jag såg en ikeareklam på tv. reklamen riktade in sig på diverse småkärl för köket, typ tallrikar. tallriken de vill sälja låg i diskhon, indränkt i mat. det där som är äkta. det där som vi vanliga människor har hemma. det där som tilltalar oss just nu. inte den där drömvärlden om tallrikar som är rena två sekunder efter att vi ätit tacos med en massa såser.
 
för nu är vi trötta på fasader. nu ska sanningen fram. vi rör oss i en massa och tänker i en massa. slutligen är vi alla bara spelpjäser i de stora bolagens spel. vem ska ta ansvar för de unga som ännu inte lärt sig skilja på rätt och fel och bra och dåligt och vad man borde göra och hur man borde känna sig och vad man ska identifiera sig med. jag vet inte.
 
när man är så omgiven av dessa fina saker och fina bilder och perfekta livsberättelser från höger och vänster. då blir jag så lättad över att jag inte är tonåring idag, för mitt unga jag hade blivit så sjuttons påverkad av det här. till stor del också ännu idag. men jag är lite äldre och en gnutta klokare och jag kan scrolla förbi och jag kan se en annan verklighet bakom de där bilderna.
 
den där outtröttliga strävan efter att hela tiden vara lycklig. skit i den. lycka är inte ett tillstånd man kan befinna sig i hela tiden. det kan hända att lyckan bara kommer på besök i bland. kanske bara för en sekund. det är alldeles okej att vara lagomglad och ha skittråkigt ibland.
 
men titta på min bild för två sekunder.
 
 
sedan titta igen. lite noggrannare.
 
du ser min bild i två sekunder och sedan scrollar du förbi. det är omöjligt att hinna lägga märke till en massa detaljer. du ser helheten. med en snabb anblick ser det kanske helt okej ut. men kom ihåg att du omedvetet fortfarande väljer vad du vill se.
 
ser du några mysiga tulpaner som lyser upp februarimörkret, en gullig kvist och en mjuk soffa. något i glas, några ljusglimtar. eller ser du att tulpanvattnet är smutsigt, det är vattendroppar på bordet, vaserna är dammiga, tulpanerna spretar och kvisten är där bara för att jag råkat ha kål på själva växten.
 
kom ihåg att det är du som väljer vad du vill se.
 
jag menar inte att man tvunget ska behöva leta efter brister, det mår nog ingen bra av. men vi måste ha ett kritiskt öga. antingen ser du världen mer en lite mer positiv eller med en lite mer negativ synvinkel - och båda är lika okej. det är din värld och din uppfattning. från ditt perspektiv. men kom ihåg att någon annan kan se någonting annat och det är din uppgift att välja hur saker och ting påverkar dig. om du bara scrollar förbi och blir nedslagen av det där fina och perfekta som alla andra verkar ha, scrolla långsammare och tänk två steg längre. och om du är nere i ett mörker just nu, kom ihåg att det alltid blir ljusare. till slut.
Danielas Dagbok

åååh vilket kiva och smart och mysigt och klokt och bra inlägg! <3

Svar: MEN TACK!! :D <3
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress