Janina Kronlund


Inspirationskälla.
en person som syns mer och mer är den alldeles fantastiska, svenska advokaten elisabeth massi fritz. har ni hört talas om henne? i samband med att #metoo exploderade så tycker jag att elisabeth också klev längre fram i rampljuset - och det med all rätt!
 
hon är en framgångsrik, kvinnlig advokat som fokuserar på brottsmål, familjerätt, socialrätt och asyl- och migrationsrätt. första gången jag hörde talas om henne så var det i en asyl- och migrationsrättsfråga; en person som bott hela livet i sverige skulle utvisas till ett land där hen inte kände någon och ingen talade det enda språket hen kunde, svenska. elisabeth stod hårt emot detta och hon är en verklig kämpe för människors rättigheter ♥
 
 
elisabeth står starkt för att vi måste få med oss männen i jämställdhetsarbetet och jag kan ingenting annat än att hålla med till tusen. det räcker inte att kvinnorna säger ifrån, männen måste vara en del av förändringen. vi måste alla dra åt samma håll. vi måste alla stå för att skapa en bättre värld för oss. jag har sagt det förut och jag säger det igen, det finns inget jag och du och vi och ni, det finns bara och endast ett vi.
 
har ni följt med media om händelsen i fittja i sverige? sammanlagt fem män åtalades (tre för grov våldtäkt och två för medhjälp till brottet). det var så sjukt vidrigt, en kvinna blev våldtagen av sammanlagt tio män. och de fem åtalade friades av tingsrätten. så otroligt vidrigt och så sinnessjukt fel. 
 
det nordiska rättssystemet är i behov av en reform gällande våldsbrott och våldtäkt. det är samma tjafs i finland och i sverige. det behövs en ordentlig samtyckeslag. rätten ska inte fråga offret på vilket sätt hen (oftast hon) uttryckte sitt nej. rätten ska fråga förövraren hur han tycker att offret uppförde sig för att hen (oftast han) uppfattade ett ja. det är inte meningen att vi ska lära våra döttrar att inte bli våldtagna - vi ska lära våra söner att inte våldta. det är allas gemensamma ansvar.
 
den avskyvärda händelsen i fittja, ja. elisabeth överklagar den friande domen (artikel) så det känns som om det fortfarande finns hopp. det nordiska rättssystemet behöver mer resurser och vi måste ställa sådana här förövrare till svars för sina gärningar.
 
jag är så sjukt stolt över att vi har sådana här fantastiska kvinnor bland oss! förutom elisabeth så vill jag nämna linnea claeson (svensk handbollsspelare) och sari somppi (regiondirektör på västra finlands brottsofferjour och också personen som fick min röst i det senaste kommunalvalet). alla dessa personer som kämpar för mänskliga rättigheter och jämställdhet, ni behövs, vi behövs! jobbet är lång ifrån klart.
 
 

  för att läsa mera och hitta henne personligen så kan du trycka HÄÄÄÄR
den sista är något utav en annonslänk som leder direkt till hennes hemsida :)
tidstjuven

Är så glad att det finns människor som dessa <3

Svar: eller hur <3!! så tacksam över att de orkar ta upp kampen varenda dag!
JANINA KRONLUND

Anna

Hej!

Jag är ny i Vasa och till helgen är det planer för första utekvällen. Men jag vet inte om jag vågar gå hem själv mitt i natten sen. Det kanske vore bäst att ta taxi hem, men varifrån far de? Jag vill helt enkelt ta det säkra före det osäkra.

Svar: hej anna! va kul med första utekvällen i vasa :) jag har också tagit taxi hem många gånger. om jag vill hem innan valomerkki så brukar jag ringa taxi utanför ett ställe där det finns människor (tex utanför olivers inn), googla taxi vasa så får du numret! om min akku är slut kan jag be ordningsvakten ringa taxi åt mig :) det finns två taxistolpar också där man får taxi snabbt, men det blir kö efter 3.30. dessa ställen är 1) nära tågstationen mellan omenahotelli & apoteket 2) om du går från stan mot stadshuset/trefaldighetskyrkan så är det typ mitt emot blomsterbutiken breved bank food&wine och mitt emot aukia i rewell center). dessa ställen är lätta att hitta och står ofta taxibilar i kö där! kom ihåg att gå ut mellan 22-23 så du inte måste stå i kö halva kvällen, speciellt lördagar är det mycket folk ute på alla ställen. lycka till tjejen och njut till tusen, ha så skoj :D
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress