Janina Kronlund


Innegårdar.
det lär vara onödigt att berätta om min kärlek för innegårdar som denna. sådana här innegårdar borde få leva ut till sin fulla potential, precis den potentialen fondis såg när de skapade sin terassinnegård patio. livemusik flera gånger i sommarveckan, mat, dryck och bra feelis. ett ställe där man mår bra, helt enkelt.
 
det finns två andra ställen i vasa som också borde satsa på innegårdsbusiness. det ena är självfallet wasaborg med sina fina väggar i orange. den innegården lämpar sig för vilken typ av business som helst, finns ingen gräns för fantasin där.
 
det andra är tikanojas konstmuseum, kan tänka mig att det skulle bli som ett café art serendipity (finns i karis). där gömmer sig en alldeles underbar trädgård där man kunde bedriva café eller barverksamhet. en massa stolar, bänkar, bord i trädgården. runda trädgårdslampor som slingrar sig både runt och mellan träden. tänk att sitta där, invirad i en filt. händerna som samlar upp lite värme genom att hålla dem runt en tékopp. jag kan tänka mig att man skulle ha så fina diskussioner här.
 
 
ska förresten berätta om en underbar innergård som jag ofta besökte i min barndom. ett alldeles underbart hus med fina balkonger, prydda med blommor. vi gick in i stenhuset, upp några våningar. tittade ner på innergården. här fanns det en skrivmaskin som jag älskade att skriva på. vi lever alltså datortid även om det är tidigt 2000-tal, men det finns en otrolig charm i en gammal go skrivmaskin.
 
jag var ofta här för min pappa jobbade i guldsmedsaffären som finns i bottenvåningen. älskade den här innegården - det var ju inte alla som fick se den heller. men en dag kom grävmaskinerna.
 
innegården finns kvar idag, men den ser väldigt annorlunda ut än hur jag minns att den ursprungligen såg ut. ni kan också gå dit för att titta för idag får alla vara där. ett golv lades in och ett glastak lades ovanpå. fasaden städades upp. vi är på nedre torget, köpcentrumet har precis bytt namn till espen. gå till café commerce och titta upp mot huset som gränsar till torget. titta på det fina huset och de fina balkongerna. tänk hur fint det är nu, tänk hur fint det kan ha varit då. även om jag minns huset i en ruskig skur. i snö. inte bara solsken. 
 
 
några som å andra sidan är all sunshine är dessa goa tjejer. victoria, emma, milja och jag tog oss en tisdagskväll då vi satt och njöt av livet på patio. mycket gemytligt och alldeles välbehövligt. efteråt skulle viccan på partyjobb, så vi gick en sväng till ollis och hälsade på alla fina kollegor. 
 
 
idag ska jag jobba för första gången på flera veckor! har haft en liten sommarsemester ifrån partyjobbet eftersom jag annars också jobbar vanliga arbetsveckor på mitt dagsjobb. ska bli skoooj!! hoppas vi ses!
Josefina

Minns int hur de såg ut innan glastaket, men minns alltid hur mysiga blombalkongerna var. Nu är vårt kontor vid en av blombalkongerna 😍

Svar: åååh har ni kontore dääär just!! va mysigt!
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress