Janina Kronlund


Aloha.
aloha! jag skulle verkligen behöva några tilläggstimmar till varje dygn, känns som om jag inte hinner meed. de senaste dagarna har jag jobbat och på kvällarna har jag jobbat lite till: fyllt på produker i webshoppen och suttit och editerat bröllopsfilm för min morbror & hans fina fru. två uppgifter som eventuellt låter helt okej simpla, men som i verkligheten är väldigt tidskrävande. bröllopsfilmen har jag suttit med varje kväll i en vecka nu. kan hända för att allting bråkar.
 
jag jobbar alltså med en mapp filmer som sammanlagt bildar fem giga material. alltså, först gick två kvällar åt att försöka importera filerna till redigeringsprogrammet på min laptop. tid kvar: 2 timmar. två timmar senare märker jag att en tredjedel är importerade och resten är borta. försöker igen. och igen och igen och ingenting fungerar. datorn laggar och minnet börjar ta slut. blir arg :D min argpunkt går ju liksom vid trög teknik. det här bråkar jag alltså med i två kvällar.
 
kommer på idéen om att göra det på min stationära dator. gräver fram den från mitt flyttlass (bor hemhemma så mitt gamla rum är överfyllt av mina lådor osv). försöker hitta en minnepinne som jag kan använda till att transportera filmerna till den stationära. hittar fem, men alla är fyllda med bilder till bristningsgränsen. hittar en som jag tömmer. för lite minne. jamen såklart, vad annars. tar en annan som jag tömmer, nu fungerar det.
 
lägger in minnepinnen i min stationära dator och ser att filmredigeringsprogrammet inte är installerat. låt mig orka med allt. går till appbutiken och försöker ladda ner mitt program. ditt operativsystem är gammalt (???) installera en ny version. kom ihåg att säkerhetskopiera alla dina filer. googlar efter installationsanvisningar och påbörjar processen. installationen är klar om 45 minuter. går i duschen i femton minuter. installationen är klar om 43 minuter. jaha just det ja. låter datorn stå på, går och lägger mig.
 
ny dag, nya tag! operativsystemet är installerat men jag måste först återställa mitt användarid och mata in betalningsuppgifter för att jag ska kunna köpa en gratisapp (???). sedan så. äntligen. får alla filmklipp importerat på ett nafs och så börjar det fungera som det ska. redigeringsprogrammet är en nyare version än jag har på laptopen så det tar en stund att navigera när allt är huller om buller. men det fungerar i alla fall. nu får jag börja redigera for real, det är nu det riktiga arbetet börjar.
 
louhos en kväll i början av juli
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress