Janina Kronlund


#ÖvisToo
som följd på den fantastiska boll som #metoo satt i rörelse så har de flesta av landets tidningar idag publicerat #övistoo. värmer om hjärtat att de som idag går på övningsskolans gymnasium tog tag i saken och bryter tystnaden. trakasserier sker över allt, inte minst i skolan. och utan att prata och berätta så kommer ingen förändring att ske. vi vill ha förändring!
 
en skola där man kan känna sig trygg. att man känner att man blir tagen på allvar om man berättar om det man upplever trakasserande. att åtgärder vidtas och att det leder någonstans. att varken elever eller lärare ska tro att de kan ta sig sådana friheter. att ingen i auktoritär position ska sätta en elev i en situation som hen upplever obehaglig. man tycker ju att det borde vara självklart. men det är det inte. det är därför vi måste prata om det.
 
skolans ledning har fått detaljerade historier och får ta tag i problemet (enligt media). #övistoo går inte ut med några namn och kräver rakt inte heller att någon måste bli av med jobbet eller att dras inför rätta. eller någonting ditåt. #övistoo kräver trygghet i framtiden. #övistoo kräver förändring, så att sådana här situationer inte ska dyka upp för nya elever. för att tutorerna inte ska behöva varna nya elever för att hålla sig borta från vissa lärare. det är dessa personer som måste ändra sitt beteende. det är ett helt beteendemönster som måste brytas. både hos lärare och elever. och vi ska inte vara tysta.
 
är glad att media har skrivit om detta. vasabladet, pohjalainen, huvudstadsbladet, iltalehti, iltasanomat, svenska yle och yle, bara för att nämna några. det här handlar till stor del om BARN eller väldigt unga vuxna. fattar ni hur viktigt det är att skriva om detta?
 
personligen råkade jag inte ut för några trakasserier i övis när jag gick där, detta bör vara en självklarhet för varje elev. jag ska inte behöva vara glad för att det inte hände mig någonting - det ska vara en skolelevs vardag att det inte händer någonting. dessutom är det också min skyldighet att förstå: även om något inte händer mig betyder det inte att det inte skulle hända andra. hursomhelst tvivlar jag inte en sekund på dessa elevers berättelser. alla som redan visste, tänk att man inte gjorde någonting?
 
man gjorde ingenting, för det var inte ens en sak som var halvt okej att prata om innan 2017 och #metoo. äntligen pratar vi ut. äntligen får människor höra att de inte är ensamma. att någon tror dem och att de inte bär någon som helst skuld. jag är så glad att dagens elever tog tag i saken. jag tror på deras historier och backar upp dem till tusen. låt oss börja med att arbeta för attitydförändring, så skapar vi en vackrare morgondag.
 
 
LÄS MER
  • vasabladet - öviselever vittnar om sexuella trakasserier, här
  • vasabladet - flickornas kroppar betraktades som allmän egendom, här LÄS!!
  • pohjalainen - opettaja otti ahdistelun puheeksi rehtorin kanssa jo vuosi sitten, här (betalvägg)
 
 
något jag hade gjort annorlunda med namn/berättelseinsamlingen? förlängt den. hörde om den i ett riktigt sent skede och baserat på vad jag läst på olika kommentarsfält så finns det så många fler historier under ytan. någon som gått i övis för länge sedan undrade om deras historier ens skulle tåla dagsljus.
TIDSTJUVEN

Så bra och viktigt initiativ!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress