Janina Kronlund


Res billigt.
en grej som många tror är att det är dyrt att resa, speciellt till usa. det blir precis så dyrt som du gör det. har du en bestämd tidsram du måste pricka resan inom så är det klart lite svårare att resa billigt. det är inte alltid billigt att beställa resan långt på förhand, men då har du i alla fall säkerheten om att dina flyg är bokade och resan blir av.
 
hursomhelst! för två år sedan hade jag ganska bestämda datum på hur jag kunde resa: då sommarjobbet slutade, innan skolan började. två veckors tid och min semester skulle vara i två veckor. det slutade med att jag betalade över 900 euro för tur-retur-flyg till miami från helsingfors. med mellanlandning. bara flygen. alltså hör ni, vi måste sluta betala sådana hutlösa summor, det är helt sjukt.
 
ska ge er mina bästa tips istället.
 
 
1. en sida som jag verkligen vill tipsa om är lentodiilit.fi (klicka här), det är på riktigt där man hittar sina deals. det tipsar om exempeldatum då man får billiga flyg (eller billiga paketresor med flyg och hotell) till olika destinationer. jag brukar klicka in mig på länken till det billiga flyget och sedan byter jag datum för att kolla om det även finns billiga flyg då jag skulle vilja resa.
 
jag brukar vaka över denna sida som en hök. någon paketresa har jag inte provat, men hela förra våren kantades av billiga tur-retur-flyg till usa. jag visste ju att jag ville dit på hösten. en sommardag kom dealen: cirka 300 euro från helsingfors med sas. yaaaas! böt departurestad till vasa (bra med sas är att det flyger till stockholm, därifrån det går flyg typ överallt) och arrivalstad till newark (lugnaste flygplatsen i new york, finns tre). min tur-retur-resa från vasa till new york kostade 414 euro. 
 
en liten mellanlandning är nödvändig när man flyger från vasa, så det blev väl en timme på arlanda. när man flyger från vasa till arlanda behöver man inte mycket tid att byta flyg, eftersom vaa-arn blir ett utrikesflyg så man är redan i rätt terminal. en timme på arlanda räcker bra och väl.
 
på 10 timmar och 30 minuter hade vi tagit oss från vasa till newark (jämför: när jag skulle hem från oslo förra hösten tog det 15 timmar). det går inte snabbare än så. 414 euro är seriöst ingenting och det är precis på den prisnivån vi befinner oss för tillfället. dessa är några deals på tur-returer just nu:
 
  • helsingfors till washington, 280€
  • åbo till gdansk, 20€
  • helsingfors till kenya, 394€
  • tammerfors till bremen, 52€
  • helsingfors till kambodza 505€
  • från helsingfors > fyra dagar i prag med hotell, 244€
jag rekommenderar att hålla koll på lentodiilit ungefär hela tiden, speciellt om du är ute efter en resa. tidigare i år fanns det tur-returer till hong kong för ungefär 300€. just nu skulle jag inte betala mer än 500 euro för att resa till usa, allt över femhundringen är slöseri med pengar. ju mindre pengar du lägger på flygbiljetter, desto mer har du att lägga på nöje när du väl är på plats.
 
 
2. du får ungdomsrabatt upp till typ 26 år, både på finnair och sas! tänk inte ens på flygsökfunktioner som momondo innan du har sökt igenom sas och finnair. sökfunktionerna hittar inte ungdomsprisen, så du måste hitta dem själv. ppssst. jag och tobias flög med sas till zürich (via arlanda) från vasa och det kostade ungefär 300 euro per person.
 
  • när du bokar på finnair: vid bokningsskedet byter du vuxen mot ungdom
  • när du bokar på sas: googla sas nuorisohinnat och klicka dig vidare
jag tycker detta är värt att tänka på: hur mycket resurser (tid, pengar) kostar det dig att ta dig till helsingfors för att flyga därifrån? tar du tåg så plussas din resetid med cirka 5 timmar / med buss 7 timmar. tur-retur-flyg från vasa till både stockholm och helsingfors kostar minst 100 euro om det är din enda resa.
 
flyget vaa-zürich-vaa kostar alltså 300€. vi säger att tur-retur-resan helsingfors-zürich kostar 180€. tågbiljetterna vasa-helsingfors-vasa blir 60€. anser du att det är värt 60 euro att förlänga din resetid med de timmar som går åt att sitta i tåg? du bestämmer. där kan du spara i det du tycker är viktigare: pengar eller sammanlagd resetid.
 
personligen föredrar jag oftast att resetiden blir så kort som det bara är möjligt. förra hösten däremot, då jag skulle till oslo så prioriterade jag inte tiden. när jag bokade onnibus för rutten vasa-helsingfors-vasa så betalade jag EN EURO per väg. då var det värt att förlänga restiden.
 
(boka onnibuss långt på förhand. de har ett visst antal platser för 1€, visst antal för 2€ osv. bokar du sent kan det kosta 15-30€ beroende på hur bra platserna gått åt tidigare. om du är över 25 och inte längre får intterraila i europa till halva priset (ca 400€ för 4 veckors tåg) så kan man checka in europas onnibussar, t.ex. lågprisbussbolaget flixbus)
 
 
3. skippa den stora väskan och res med handbagage. halåå, de flesta flygbolag chargar extra om du tar en resväska med dig (40-80 euro extra på en tur-retur). som handbagage kan du ha en väska som du drar med dig. packa smart. du behöver knappast sjutton kjolar & tretton tröjor & tre jeanspar bara för att.
 
  • megainsidetips: du kan ha en väska som du drar och en ryggsäck, ingen kommer stoppa dig.
  • ryggsäckstips: ingen kan förstå hur mycket innehåll man får trängt i fjällrävens kånken.
 
4. ooooch när du reser med endast handbagage (okej annars också, men du får betala extra för bagaget) så kan du bra titta på tui's pelkät lennot (tryck här). förra året jobbade fanny på sardinien och jag hade vaktat tui's flyg till sardinien som en HÖÖÖK (alltså jag refreshade sidan några gånger varje dag). jag var lite flexibel med restiden och ordnade så att jag hade en ersättare varje jobbtur som var inprickad, ifall jag skulle åka.
 
en vecka gick priserna ner till 55€. TUR OCH RETUR TILL SARDINIEN från helsingfors. heeelt sjukt. jag kunde inte åka just då, men lade siktet på veckan efteråt. priserna stod på 300€. på torsdagen var priset 155€. det finns billigare, tänkte jag. våga chansa lite. på fredagen sjönk det till 95€. jag skulle till en villa över helgen och vågade inte chansa längre, så jag bokade. 95€ är inte helt fy skam det heller :D men ja, om du kan vara lite flexibel så ska du bara våga vänta.
 
att greppa tag om de bästa dealsen är förresten lättast om du reser ensam, eftersom det ofta lämnar enstaka ströplatser kvar. två personer går också ofta bra. det är lite svårare om man är fler än två personer. men tre-fyra pers blir ganska optimalt för då ryms man alltid i ett hotellrum och behöver bara en taxi.
 

5. drömmer du om en karibienkryssning? MEN ÅÅÅK. checka in royal caribbean eller norwegian cruiseline. du behöver inte åka med det pampigaste kryssningsfartyget och du behöver inte vara borta två veckor. what about en fyra-dagars-kryssning? på båten får du äta frukost, lunch och middag samt dricka vatten/saft (alkoholpaket kostar extra). men så gott som all inclusive. du får bo i en hytt (sämsta hytten har samma standard som en basic hytt på silja/viking line/sverigebåtarna/finlandsfärjorna ni vet). dessutom kostar detta typ 100 euro/person/natt. skulle man ens få ett hotellrum + tre mål mat för den summan annars?
 
tiips: du får beställa mer än du tror. när vi var på middagen hade vi två servitörer som passade upp vårt bord. vi beställde in tre förrätter, två huvudrätter, tre efterrätter. per person. åt så mycket vi orkade. och det var helt okej. efteråt gick man bara iväg, för allt var redan betalt :)
 
det som man dock ska vara redo för är att man får tippa lite extra i slutet, dina servitörer (som verkligen gör allt för dig) vill ha sitt. den tipen du ger är det som de lever på, så var generös om de gjort ett bra jobb. lite jobbigt för oss som inte lever i en tippingkultur, men halåå det är deras lön. det som vi dock inte var redo för var att de chargade kreditkortet lite extra i slutet, som en basic tip som skulle delas mellan alla arbetare på fartyget. tråkigt när man inte visste om det innan, men nu vet man bättre.
 
SÅ: boka din billiga kryssning (rekommenderar dock att ta balkonghytt, men en basic hytt utan fönster går faktiskt riktigt bra), boka dina billiga flyg och bara åk, vad väntar du på.
 
 
6. även om jag inte alltid själv följer detta råd så ska jag självklart ändå tipsa om att bo billigt. har du en kompis som studerar i staden, kan du bo hos henne? eller en släkting som jobbar på ön, kan du bo hos honom? känner de någon som känner någon?
 
har du hört talas om couchsurfing? om inte, så är det dags att gå med direkt (klicka här). du kan söka efter det ställe du kommer att besöka och så kollar du vilka värdar som bjuder in till nattplats. du kan få en säng eller en soffa. du kanske måste kocka ihop något typiskt finskt som tack för gästvänligheten. helt super, speciellt om man gillar andra kulturer och att träffa nya människor. exempelvis, när jag, emma, hoai/milja bodde i taklägenheten så bjöd vi sammanlagt in 6 resande främlingar som fick sova över hos oss.
 
annars kan man checka in air b'n'b, har inga personliga erfarenheter av tjänsten men det ryktas vara ett bra sätt att fixa boende, speciellt om man är ett litet större gäng, typ familj eller många vänner som reser tillsammans.
 
och hör ni, vill man inte betala för hotell så finns det hur många hostell som helst. det är hur fine som helst att bo på hostell. det går ju att googla lite innan (hahah när vi bokade hotell i miami så läste josefina reviews om kackerlackor, så vi avbokade och bokade ett nytt hotell. lite research skadar aldrig).
 
 
 
7. hyr en bil. man får se så mycket mera och man känner friheten. bensin är inte så dyrt på alla ställen (speciellt inte i usa), vi är vana med rätt dyra priser i finland. ju fler personer ni är, desto billigare blir det.
 
exempel: jag och tobias hyrde bil i fyra dagar när vi var i schweiz. vi kunde åka runt fritt, precis dit vi ville, precis enligt vår egen tidtabell. bensinen blev cirka 100 euro, hyrbilen kostade 260 euro. (kom ihåg att ha extra limit på ditt kreditkort eftersom biluthyrningsfirman håller en reservationsavgift som du senare får tillbaka). om vi hade åkt tåg till zermatt och tillbaka så hade det i värsta fall varit en resa på 20 timmar med byten och 140 euro per person. vi hade inte tid att hålla tidtabeller eller att resa i tjugo timmar.
 
hyrbilen blev alltså 180 euro per person för oss, och då var det inte en lång round-trip utan fyra dagar då vi kunde köra hur vi ville. en bil rymmer fem personer, så hade vi varit fem hade det blivit 72 euro per person. jag anser att man verkligen ska hyra en bil, man ser så mycket mer och får så mycket mer ut av resan!
 
 
8. gå inte i turistfällorna :D det är alltid billigare att äta mat en bit utanför turiststället. tänk t.ex. att beställa en surf'n'turf mitt på times square? orka bara gå en tio minuters promenad och priserna faller direkt. beställa biljetter till broadway tre månader på förhand och betala fullt pris? naaah, den röda boxticketstudion vid times-trappan slumpar biljetter till halva priset innan föreställningarna. gör lite förhandsresearch så vet du vad du ska akta dig för.
 
dessutom - ha studiekortet i plånboken. flera museum i europa har gratis inträde för studeranden, men då måste du kunna bevisa det.
 
 
9. FUSKAR BÄST VINNER MEST. du måste börja fuska. (observera dock att dessa fusk är lättast att genomföra om du bara reser med handbagage).
 
  • om du ska åka till typ paris: sök flyg vart som helst. kolla typ barcelona, marocko, miami, vad du än kommer på. det är ofta billigare att hoppa av på mellanlandningen, även om du egentligen har flyg att åka vidare. det är klart att du får hoppa av. åk från helsingfors via paris till barcelona, betala 150. helsingfors till paris, 230. vad väljer du?
  • tur-retur-flyg blir ofta billigare än att bara åka en väg. så även om du bara ska åka en väg (typ helsingfors-vasa) så kan du boka tur-retur och bara strunta i att använda returfärden.
 
 
10. res så billigt som möjligt så kan du göra så mycket som möjligt. du kommer inte att komma ihåg semestern då du bara låg på stranden. skaffa experiences, prata med människor, gör saker du vill göra, se sådant du vill se, dansa, upplev, njut, lev! man känner sig aldrig rikare än när man fått vara med om en massa händelser som gör att man växer som människa och utvecklas inombords.
 
sist men inte minst, innan du ska åka någonstans: GOOGLA! så du vet vad du ska göra, så du vet hur du ska ta dig fram. onödigt att slösa tid och pengar på att åka fel eller traska runt utan mål i sikte. fråga någon som vet. det finns alltid någon som har tips att komma med :)
 
Marias Memoarer

Alltså vilket inlägg, tack för alla fina tips! :)

Svar: hoppas de kommer väl till användning! <3
JANINA KRONLUND

Sara

HURRAA för det här inlägget! Wow, så himla bra. Evigt tacksam för alla tips :)

Svar: så härlig kommentar, tack! <3
JANINA KRONLUND

Danielas Dagbok

Jaa vilket bra inlägg!! Folk brukar höja på ögonbrynen rejält när jag ha berätta summorna vi ha rest för till USA, men de e faktiskt int så svårt att resa billigt bara man vet var man ska leta :)

Svar: hahahah jag skrattar också åt mig själv att jag nånsin ha betala över 900 för hel-mia-hel med när man lite senare reser vaa-ewr-vaa för lite på 400 :D MAN SKA INT BETAAAAAL för inget.
JANINA KRONLUND

aa

alltså wow vilka tips! har aldrig tänkt på att man kan hoppa av på en mellanlandning eller beställa TOR när man bara ska åka en väg. men hur gör man när man hoppar av på mellanladningen? För det första, hur ska man söka så man kommer fram till "rätt ställe?" måste man känna till var flygen brukar mellanlanda då? och kan det inte bli nåt krångel - typ att de ropar upp en på flygfältet och att man inte får "komma in i landet" för att man inte nåt sin egentliga slutdestination eller nåt? är kanske lite väl nojig nu men :)))

ett annat tips jag har: använd inkognitoläge när du söker flygresor, har hört att datorn annars lagrar vad du sökt och höjer på priserna så att de därför kan kasta rejält med några timmars mellanrum. vet ej om det stämmer men det skadar inte att inkognitosurfa ändå :)

Svar: Hej, ursäkta för sent svar. Tack för kommentaren :) Det finns inget rätt sätt att söka så att man kommer till rätt ställe. Du får söka dig fram på t.ex. Momondo (som sökalternativ kan man välja stad X och 1-2 mellanlandningar och inga direktflyg). Sedan måste man klicka sig fram för att se var just det specifika flyget mellanlandar.
Komma in i landet är inget problem så länge du inte reser någonstans där det är :D Det finländska passet är känt som ett av världens bästa, du kommer in nästan över allt. Hoppa inte av i USA utan ESTA (tror inte det finns många flyg där det är billigare att hoppa av på mellanlandningen i USA dock). Men inom Schengenområdet är du hur fine som helst. Om du ska till Asien så kolla upp om du behöver visum osv innan.

Att de ropar upp dig på flygfältet kommer de nog att göra, om du inte senare anmält att du inte kommer närvara på det andra flyget :)

Inkognitoläge är grymt! Bra tips! Beror på dator + webbläsare osvosv men bra att använda.
JANINA KRONLUND

Meg

Men vilka deals du har fått! för mig är det mest tiden som är knaper, har förbrukat dom flesta semesterdagarna i år och måste spara resten till jul-nyår... surt! annars hade jag nog lätt bokat en resa till New York eller något :)

Elinor

Fan vad feta tips. På riktigt. Kommer börja hålla koll.

Josefine

toppentips!

veckomagasinet anne von porat

Kul med resor bara de är billiga

Josefine

Tack för tipsen ☺️ Kika gärna in min blogg❤️

World by Tina

Jag letar också alltid efter fynd resor. Så att jag sen kan lägga lite mer pengar på en långresa varje år. Min billigaste resa var nog egypten all-inclusive, två veckor för 2300 haha. Och min dyraste genom hela centralamerika för 40 000 (bara resa & boende). I vinter hade jag tänkt spendera tre veckor på Kuba - med rosa bussarna, alternativt G-adventure om jag hittar bra flyg. Än så länge har jag inte hittat nåt vettigt.

Louise

Tack för tipsen!! Grymma!

VICTORIA

Grymt bra inlägg :)

Netti Starby

Så många grymma tips! :-D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress