Janina Kronlund


"Tvångsundervisning"
vi börjar med en liten inledning till svenska vänner som kanske inte är så insatta i situationen. finland är ett tvåspråkigt land, där både svenska och finska talas. om man går i svensk grundskola så har man lektioner i finska, om man går i finsk grundskola så har man lektioner i svenska. ganska logiskt, med tanke på att landet har två officiella språk. 
 
begreppet tvångssvenska har länge varit på tapeten. det här skapar lite krig, eftersom vi finlandssvenskar är väldigt måna om att föra vårt finlandssvenska arv vidare. genom att nedmontera det svenska språket från vardagen, så försvinner samtidigt en del av vår identitet. vi är rädda för förändringar av detta slag, eftersom det finns ett invandrarfientligt parti (perussuomalaiset, kan väl jämföras med sverigedemokraterna) som även hårt kör på sin politik för nedmonteringen av det svenskspråkiga. om jag inte minns fel så var det någon persu som tyckte att man skulle skicka alla 300 000 finlandssvenskar till åland. folk tycker att svenskspråkiga finländare kan flytta till sverige. men det här är ju vårt hem.
 
våra finlandssvenska traditioner skiljer sig en gnutta från de finska, men vi grillar ändå korv och badar bastu, äter lådor på julafton, kalasar på salmiak och hejar på finland i landskamper & tävlingar. finnarna åker ut till stugan i skogen, skogen är finnarnas heliga område. finlandssvenskarna åker ut till villan vid havet, vattnet är finlandssvenskarnas heliga område. det här är ert land, det här är vårt land och det är så himla tråkigt om vi inte ska kunna leva lyckligt här tillsammans. 
 
begreppet tvånggsvenska klingar onekligen negativt. ingen diskuterar andra skolämnen som om de vore ett tvång, men samtidigt så kan jag förstå pointen. svenska läser man bara i norden, medan matematik är ett ämne man läser globalt. i get it. tyvärr så har fenomenet med att ställa sig emot svenskan växt till sig. språkkrig har existerat hur länge som helst, men kriget har verkligen trappats upp under de senaste åren.
 
det diskuteras om ett försöksprojekt att göra svenskan frivillig i skolor, antagligen i dem som är nära den ryska gränsen. människor kommenterar om att man isåfall också bör ta bort den så kallade tvångsfinskan, ett begrepp som myntats i paybacksyfte. ta för guds skull inte bort finskan ur undervisningen.
 
på högstadiet läste jag modersmålsinriktad finska. grammatiken var passligt tråkig, man gjorde uppgifterna snabbt för att man fick spela alias i slutet på timmen om man hade varit duktig. vi läste ordlistor i läxa. utarevetkuli (kalops på juver) är det enda ord jag kommer ihåg från högstadiets finskaordlista. väldigt användbart, eller vad säger ni? samtidigt kunde det vara så, att den enda gången jag pratade finska under hela veckan var under dessa lektioner. om finskaundervisningen gjordes frivillig så hade jag kanske inte suttit där, "eftersom att jag faktiskt kunde finska hemifrån". finskaundervisningen behövs absolut ifall man vill leva i finland. visst går det att bo i exempelvis österbotten utan att behöva kommunicera på finska, men det underlättar nog vardagen att kunna språket. dessutom har man större chanser att få arbete. flera lär sig finska genom jobbet, men det är ju lättare om man har en liten grund att stå på. alla bör lära sig grunderna i finska. för min del får finskan gärna vara just tvångsfinska, utan att tvång ska behöva klinga negativt. 
 
men planerna är alltså att göra undervisningen i svenska frivillig. det är ju klart att människor inte vill lära sig något om samhället ser på det som ett tvång. det är så mycket influenser som kommer hemifrån. om du aldrig är i kontakt med en svenskspråkig person och dina föräldrar ojjar sig över svenskans ställning samt kanske kastar lite negativa kommentarer över finlandssvenskheten så är det större chans att man själv bildar en uppfattning om att svenska är tråkigt och onödigt. ett barn i grundskoleålder väljer sällan själv vad hen kommer att studera. språkundervisningen skulle börja tidigare, i årskurs ett. ett sjuårigt barn väljer inte själv. en förälder som själv inte gillar svenska kommer knappast att välja svenska för barnet. lost case. 
 
jag tror att antalet människor som väljer att lära sig svenska i skolan kommer inte att nå imponerande siffror. jag tror att vi istället borde reservera ett antal timmar i veckan för att lära sig språk. utöver de språken man verkligen borde lära sig (modersmål, finska/svenska och engelska) så kunde det vara obligatoriskt att välja två språk till. ryska, spanska, franska, tyska. de språken som nu är frivilliga. jag tror att fler obligatoriska språk är den rätta vägen att gå. 
 
ta tyska som ett exempel. ett språk som jag älskar och varit intresserad av sedan åttan på högstadiet. vet ni varför jag inte valde att läsa tyska på högstadiet? jag ville inte gå miste om håltimmarna. jag ville sova en timme längre på tisdagsmorgonen och gå hem en timme tidigare på torsdagseftermiddagen. när det var valfritt och dessutom hade förlängt mina skoldagar, så sade 14-åriga janina ifrån. alltså ni läser ju själv, det är helt galet. obligatoriska timmar där du ska lära dig ett främmande språk, det behövs. för alla. inte så att en del får gå hem, för en yngre tonåring förstår nog inte hur viktigt det är med språk.
 
något som definitivt borde ändras är hur undervisningen är uppbyggd. man borde satsa mera på lek, spel och att våga prata. visst kan man läsa ordlistor till läxa, men se till att det är ord som kan behövas i verkliga livet. låt lektionerna gå ut på att dramatisera vardagssituationer: den ena är kassatant och den andra är kund, den ena är arbetsgivare och den andra söker jobb. man måste lära sig ord som går att tillämpa i vardagen. en finsk elev behöver inte lära sig om 1600-talets svenska kungahus och adelsmän som lekte med svärd. minns hur chockad jag blev när jag scrollade igenom studentskrivningarna i svenska 2011. helt horribelt och onödigt. stackars finskspråkiga som ska behöva lära sig det där. alltså nej, dra ner på grammatikens betydelse och fokusera på att våga prata. hitta nya sätt. språkbada, gör så att en finskspråkig klass träffar en svenskspråkig klass i samarbetssyfte. reformera språkundervisningen direkt! helst igår. 
 
när jag läser om att isabella löwengrips finländska businesspartner pratar engelska med företaget så blir jag så ledsen. när jag läser om att isabella föreläst i helsingfors på engelska så blir jag ledsen. jag är så stolt över att man som finländare lätt ska kunna kommunicera med människor från sverige, på svenska :) tråkigt att man byter språk till engelska.
 
faktiskt.
 
men till något positivt, vet ni hur lycklig jag är på min nuvarande arbetsplats? jag kan läsa instruktioner och kommunicera med människor vare sig det är på svenska, finska, danska, norska eller engelska. och det känns så bra! jag känner mig kunnig. hur skulle man någonsin förlora på att kunna språk? 
 
avslutningsvis vill jag uppmuntra människor till att alltid tala sitt modersmål när man ska ha service. dagligen stöter jag på människor med svenska som modersmål, som envisas med att börja konversera på finska. jag konverterar inte om diskussionen till svenska, eftersom jag anser att det är kunden som bestämmer vilket språk vi ska tala. så som en liten påminnelse, sköt era ärenden på svenska. för att lite delvis trygga den finlandssvenska framtiden. för att det svenskspråkiga ska anses behövligt.
 
du tvåspråkiga, fina människa! börja alltid på svenska. 
 
om det inte alls fungerar så kan du ju byta. vilka scenarion kan inträffa? antingen får du betjäning på ditt modersmål, och allting är frid & fröjd. i vissa fall kanske du måste byta till finska, men då har du i alla fall gett en finskspråkig person sin dagliga dos av svenska och ett ypperligt tillfälle att lära sig lite till - eller att använda den inlärda skolsvenskan i vardagen :) 
Danielas Dagbok

Jaaa, bra skrivet!

P.s. De enda orde ja kommer ihåg från finskans ordlistor e HAAVERI (=missöde) :D :D ha använt de sååååå många gånger.... not.

emsie

Håller absolut med om att börja på svenska, alltid. Men, som du skrev så var finskalektionerna kanske enda gången den veckan du pratade finska. Som vuxen har man inte finskalektioner mera, vilket jag ibland kan sakna. Detta betyder i sin tur att vissa människor får bibehålla/öva på sin finska genom service, eftersom de kanske inte har någon att annars prata finska med. Vilket jag också kan tycka att är fint.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress