Janina Kronlund


Casa Cerámica.
hejhej mina delikata små kaffebönor, allt okej med er? själv undrar jag vart alla minuter springer iväg, känns som att man knappt hinner med någonting. igår efter jobbet så översatte jag lite text från svenska till finska, och vips slog klockan midnatt och tiden för läggdags var long gone passerad.
 
min familj bygger en liten strandbastustuga (i bakgrunden på bilden nedan) som bäst. idag efter att jag slutade jobbet så var jag med mamma & pappa och kollade in lite kakel. finns så sjuttons fina grejer alltså, man vill ju ha allt. det är så svårt att bestämma sig för en stil när det finns så många snygga kombinationer.
 
 
exempelvis så älskar jag marockanskt kakel, samtidigt som det känns lite risky att välja det. jag menar, denna bastu ska nog stå så här i minst femtio år utan att behöva renoveras. marockanskt kakel känns mest som en inspirerande innegrej just nu (typ som två-nyanser-av-samma färg-avskiljt-av-boardar-på-badrumsväggarna var år 2000) (jovisst, hemhemma rockar badrummet och toaletten precis den stilen).
 
detta ljusa kakel är sinnessjukt härligt, men ändå inte det jag är ute efter till strandbastun.
 
 
sedan så älskar jag både trägolv och kakel som är lagt enligt fiskbensmönster. kolla bara in denna ljuvliga fiskbensparkett på bilden nedan. bildkälla här så klickklick. något fiskbenskakel blir det inte denna gång, ytan är tyvärr för liten för att det skulle se sådär överväldigande snyggt ut som man vill ha det.
 
 
preliminärt har vi valt dessa kakel här nedan!
 
bilden ger självklart verkligheten ingen rättvisa, men vi tänkte oss stora, skrovliga, mörka plattor som vägg i duschrummet. en vägg blir prydd av stenkaklet. golvet blir mörkt hexagonmönster. aaahh friden som lägger sig till ro i min själ! kommer vilja flytta in här på heltid.
 
själva bastun blir självklart i trä, men det ska vara en mörk och stämningsfull bastu. inget ljust trä. mörklackat, typ svart. små spottar i taket så det blir lite stjärnhimmelskänsla. omklädningsrummet innan duschrummet får stenkaklet till golv, så att det blir någonslags sammanhängande idé igenom det hela. kalla plattor lär det inte bli eftersom vi valde att lägga in golvvärme. vi har inte bestämt oss om vi kommer kakla väggarna även i omklädningsrummet, eventuellt rappar vi dem bara. vi får se.
 
 
sedan kikade vi ännu på lite idéer för det lilla köket som vi lägger in. inne i stugan ska det vara ljust och fräscht, men inte nödvändigtvis kritvitt hehe. detta naturligt gräddfärgade stenkakel tycker jag är vackert. det är inte någon stor del som ska kaklas i köket så det kommer inte att bli too much med lite sten. som tur finns det fortfarande betänketid. jag har tusen och en plan, vill bara sätta igång och förverkliga alla. ses om fem år när det är klart.
 
 
är helt sjuttons taggad på sommarens ankomst och att vi skrider framåt med strandbastuprojektet. får bara hoppas på en fin sommar, verkar passligt lovande när himlen bjuder på stora snöflingor var och varannan sekund. halåå, tjugosjätte april anyone? skulle aldrig kunna tro att det är första maj på måndag :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress