Janina Kronlund


Mediterranean kitchen
för många inredningsintresserade nordbor fungerade solsidan-mickans hem som en stor inspirationskälla för inredning under en tid för ett tag sedan. i något skede tröttnade jag på tanken att det bara skulle vara vitt, så även om jag har mycket vita möbler och inredningsprylar, så tycker jag det är härligt att blanda in andra färger. att blanda hejvilt mellan material är också skoj.
 
på våren bestämde jag mig för att göra en makeover på köket! det kändes elegant och enkelt, men jag ville ha det lite mer medelhavsinspirerat och rojsigt.
 
såhär såg det ut före!
 
 
och så här ser det ut nu! under min tid i rhodos köpte jag några handgjorda verk och när jag reste till sardinien så köpte jag småprylar att pryda min lilla hylla.
 
egentligen skulle jag vilja ha en likadan hylla några 10-20 centimeter ovanför den första. då skulle jag rama in mina köksaffischer (älskar dem) och bara lägga dem för att luta mot väggen. nu är affischerna uppsatta med sinitarra (häftmassa), efter att ha fallit ner tusen gånger på grund av ohållbar tejp. tyvärr vill & vågar jag inte borra fler hål i betongväggen eftersom jag bor i en hyreslägenhet.
 
min mysiga träbänk stal jag från villan. mamma & pappa hade ingen användning för den, men jag visste precis vart den skulle. hela sommaren gick jag omkring och väntade på att få transportera hem den. de ananasmönstrade sittunderlagen köpte jag på indiska och de vita kuddarna hade jag hemma från förr.
 
hela sommaren var jag på jakt efter en matta, så när jag hittade denna vita med små uns av blått så hoppade jag i taket. vill tacka min mormor för att hon råkade tvätta den i samband med the ultimate hela-husets-matt-tvätt, den passar perfekt! köpte den med reservplanen att den skulle passa på balkongen, men den gör sig så fint i köket så.
 
dessa stolar är så bra, inhemska från pohjanmaan furnture. de är solida & kompakta, att ha sönder en sådan får man ha lite talang till. mina föräldrar har 8 stolar hemma, eftersom de hör till deras köksbord. för att det inte ska bli för trångt kring bordet så har de tagit två stycken ur användning, så jag lånade en stol. köpte också en egen åt mig på asko! tyvärr säljer de bara stolarna som grupp, så jag vet inte hur jag hade lyckan att få köpa en stol som sådan (den är i helt perfekt skick, knappt en skråma).
 
bordstabletterna är köpta på hemtex. vågar knappt springa in där eftersom det är så stor chans att jag inte kommer ut tomhänt. jag har två tabletter på bordet hela tiden, och två stycken står och chillar mot köksväggen i väntan på gäster.
 
världens smartaste grej. det här är en bit av en sammanlagt 5m lång sticker som jag klistrat fast på väggen. samtidigt som den förmedlar viktiga budskap, så som att hoai och emma har besökt mig, så täcker den ett fult hål som fanns i betongväggen. köpt på minimani för typ fyra euro. klippte arket i tu. den första halvan blev så fult vågig (ni vet när man plastade böcker och det blev för mycket luft emellan? precis så) så jag rev ner den och försökte på nytt med den andra halvan.
 
tallrikarna och glasunderläggen är handmålade i grekland! älskar dem, älskar mönstret på dem och älskar hur de förmedlar den där medelhavskänslan som jag försöker få till. skillnaden på hela köket före & innan är att jag tycker det var för simpelt först. nu känns det mer personligt, det viktigaste är ju att JAG TRIVS! puss vänner.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress