Janina Kronlund


Kontaktplast på dörren?
 
i min hyreslägenhet har jag fem träfärgade dörrar som jag gärna skulle vilja piffa upp. hade detta varit min egen lägenhet så hade dörrarna bytts ut direkt, så bara för att säga det rakt ut: jag tycker de är hemskt fula :D
 
började fundera på vad jag skulle kunna ta mig till, och tankarna vandrade till kontaktplasten som säljs på minimani. tänk att dra lite snygg plast över dessa istället. marmor kan bli too much, men typ en ljus träimitation kunde bli snyggt. slutresultatet kan se helt hemskt ut, men det kan också bli väldigt fint. jag hoppas på det senare och vill verkligen prova! 
 
min lilla kritvägg är också kontaktplast och jag tror inte att den kommer lämna märken kvar på väggen. med dörrarna är jag däremot lite skeptisk på grund av att jag inte alls vet hur dörrmaterialet fungerar? men eftersom ni vet allt så tänkte jag fråga er innan jag gör någonting. tror ni att det kan funka att plasta in dörrarna, och att inplastningen inte skadar dörren på något sätt? vill inte att dörren ska vara en stickig yta ifall plasten skulle dras bort exempelvis efter ett år. någon med erfarenhet eller andra goda idéer? :D
 
 
letade fram två inspirationsbilder, hur snyggt är inte detta? blev med ens taggad på att plasta in hela kökssinken också :D lite plast ändrar verkligen utseendet helt & hållet. bildkälla genom att trycka på bilden!
Anonym

Läste just en artikel angående det här. Det var en tjej som gjort detta utan att fråga hyresvärden. Sedan då hon skulle flytta försökte hon ta bort plasten och målarfärgen kom med och förstörde dörrarna! Hon fick så för precis allt! Man måste nog fråga då det är en annan som äger, säkrare för sig själv också ifall nåt skulle hända sedan :/

Svar: Precis så som jag är rädd att det ska hända! Vill ju inte förstöra någonting :) Tack för kommentaren!
JANINA KRONLUND

Anonym

Äh, stå för precis allt skulle det stå. Kan bli dyrt att betala tre dörrar ifall nåt hände :/ Men sen har jag läst mycket positiva kommentarer att hyresvärdarna gärna gick med på det om det gjordes bra och lägenheten piffades upp!

Nina

Som hyresvärd skulle jag inte vilja se att min hyresgäst piffar så rysligt mycket upp lägenheten utan lov. Men, det kan ju hända att de tänkt byta ut dörrarna i något skede ändå, så om du frågar din hyresvärd, så kanske hen går med på att du plastar dörrarna. :)

Svar: Japp, får nog fråga henne innan jag går och gör någonting :) Tack för kommentaren!
JANINA KRONLUND

Henrietta

"Plastade" precis in fotbenen på soffor på praktikplatsen med något som kallades DC-fix (?) och det hölls bra på plats men var lätt att ta bort utan att nån målfärg for bort :)

Svar: Okej, tack för tipset! :D
JANINA KRONLUND

Anonym

Jag skulle fråga lov för att vara säker, säkrare fö en själv ifall det inte går som man tänkte! :)

Svar: Så sant! :)
JANINA KRONLUND

byggare-bob

Dörrarna har ett lacklager över sig så he går nog att plasta in dom, så du behöver int va orolig över att nån färg lossnar som nån tidigare hade skrivit. Däremot kan he bli lite jobbigt att knappra bort plasten sen då du ska ha bort de. Sen e ju int innerdörrar nå dyra! Så prov fråg av hyresvärden om hen har tänkt byta å isf när.

Svar: Tack för kommentaren! Får absolut ta och kolla upp det med henne :)
JANINA KRONLUND

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress