Janina Kronlund


Julafton.
 
i år blev det ingen vit jul. den lilla snömängd vi hade i början av veckan hann smälta innan lördagen. jag får alltid mest julfeelis när snön täcker marken som ett fluffigt, vitt täcke. om det bara fanns snö under två veckor varje år, så skulle det få vara över jul och nyår. vi har haft sjukt fina decemberhimlar i alla fall, det är alltid något.
 
 
julafton började traditionsenligt med att hela släkten samlades hos min mummi. det var mummi och hennes tre barn med familjer, samt min morbrors fästmö med hennes två barn, så det blev riktigt skoj! kommer inte ens ihåg vem det var som fick mandeln, var i full färd med att äta gröt och choklad :D
 
 
julafton till ära hade jag på mig en alldeles underbar röd klänning som varit min favoritsläktings ♥ en så fin människa som vakar över oss från himlen. det var en besvärlig process att få hugo att medverka på min bild så att han skulle se söt ut och så att man skulle kunna urskilja hans tomteluva. nåjo, tomteluvan syns ju i alla fall. hugo har fullt fokus på sin boll som inte är med på bild. lovar att han egentligen njuter av att vara med och sitta still. tre sekunder senare hade han sprungit iväg :) :) :)
 
 
lite senare fångade jag honom i vardagsrummet.
tycker hans hundtomteluva är alldeles ljuvlig.
 
 
 
 
detta pepparkakshus fick vi av min morbror jukka och hans fästmö anitta! vi tyckte det var så fint så det fick stå i mitten av matbordet under hela vår julmiddag. granen i bakgrunden råkade jag och hunden ha i golvet idag :D ojdå. hups.
 
 
blev passligt glad när vasabladet hade inkluderat två av mina bilder i sitt julspecial :)
 
 
har ingen bild från julmiddagen :D höjdpunkterna i fiskbordet var hursomhelst skalade kräftstjärtar, laxröra och räkröra på skärgårdslimpa, hummer, rökt lax och små, ostfyllda paprikor från juustomaa i saluhallen (gudomliga. ni måste smaka på dem). tycker inte så mycket om julskinka, så mamma hade lagat köttbullar. kalasade på dem tillsammans med julsåsen, aaah dröm.
 
efterättsbordet dukades fram timmar efter middagen, eftersom vi alla var i en matkoma. gräddtårta, pavlova, jultårtor och choklad. ostar, kex och vindruvor. på bild ser ni en snurrande ostbricka i trä som jag har LAGAT på träslöjden på SJUAN. vet inte hur jag har kunnat få ihop något sådant där som TRETTONÅRING. passligt imponerad av mig själv :D
 
 
på kvällen kom kusinfamiljen över för lite mys & efterättsbord. den här bilden skickade min mummis syster aila från enontekis uppe i lappland. känner att det eventuellt är dags att besöka släkten :D synd att det tar en dag att bila upp dit, och ska man flyga så måste man först ner till helsingfors, vilket känns onödigt. nåjo, någon gång när man har några extra dagar ledigt så! sjukt vackert med norrsken.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress