Janina Kronlund


De tios dag.
förra veckans tisdag tog jag tåget ner till helsingfors, där jag fick leva prinsessliv hos johanna. tortillakväll, bra sällskap och en mysig sovplats, kan man ens be om mer?
på onsdagen var det dags för de tios dag, då alla årets luciakandidater träffades för första gången. missade spårvagnen som jag skulle ta, så jag ringde en taxi. hade en trevlig morgondiskussion med den finskspråkiga chaffisen, som tyckte det var lite mystiskt att jag bad att bli upplockad utanför bandidos. vad är det ens för ställe? jag vet bara att det alltid är på vägen när man traskar till weekendfestivalen från arabia :D
tack vare min taxichaffis hade jag varken problem med att hitta folkhälsanhuset, eller att anlända för sent. hittade lätt och var där i tid! vi fick en massa information och så var det intervjuer med hbl och yle (haha världens mysigaste intervju med x3m) samt fotograferingar hit och dit. dessutom sjöng vi lite och så fick vi trerätters lunch. kanske såå gott :D
jepp, alla sjöng som änglar and then there was me, som tjuvkikade på orden stup i kvarten. passligt förebyggande syfte att inte förstöra för alla andra genom att sjunga fel, oj arma öde (var kommer dessa uttryck ifrån kan ni bara undra, eftersom jag inte vet).

vi träffade luciamammor, luciapappor, ansvarspersoner och förra årets lucia, vanessa. dessa plus de andra kandidaterna; sjukt härliga människor allihopa! vi åkte vidare till husis redaktion där vi fick sjunga lite (du som ville ha ett sångprov, det kommer, stå ut). passligt nervös och fötterna bara skakade. konstigt hur det ska vara så mycket lättare att göra lite vadsomhelst inför en stor publik istället för bara några människor.
vi gick till café esplanad där vi fick sitta i källarutrymmet. så himla mysigt och sjukt god mat, än en gång. när vi hade ätit så sprang vi iväg till svenska teatern där vi såg mamma mia. alltså, hur bra. på riktigt. älskade den och jag älskade faktumet att de hade gjort den mer "lokal" exempelvis genom att sjunga om att vakna upp på ett hotellrum i vasa.

på torsdagen hoppade jag på tåget tillbaka till vasa. satt och scrollade igenom alla sociala medier, då tåget stannade i tammerfors. min kompis lillis bor nuförtdien i tammerfors och hon hade laddat upp en bild på att hon & hennes lilltjej skulle åka till mormor i vasa. platstaggen vr tampere. skickade och frågade om hon var på samma tåg, men inte nog med det, vi hade valt platser i samma vagn :D vad är oddsen? jag lämnade min plats och satt med henne & adelina resten av resan. good life!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress