Janina Kronlund


International workshop in distributed energy business
igår började veckans projekt som håller på i 8 timmar under alla denna veckas vardagar. projektet är ett samarbete mellan oss som studerar international business, samt de som studerar engineering. min grupp består av tre tradenomstuderande från finland, tyskland & ghana, samt tre ingenjörstuderande från finland, ghana & kina. vissa aspekter är hur lätta som helst att komma överens över, medan andra skapar konflikter och får oss att tro att det är näst intill omöjligt att någonsin kunna samarbeta. detta är galet nyttigt att få öva på i skolan, eftersom vi högst antagligen kommer att möta såna här situationer någon gång i framtiden :)
 
skillnader som är svåra att komma överens om är ofta bundna till kultur & normer. eftersom vi för tillfället bor i finland tycker jag att det betyder att vi tillämpar finska normer när det är fråga om gemensamma skyldigheter. börjar skoldagen 8.15 så ser man till att man är på plats senast då, det är inte okej att släntra in halv 10. skulle vi vara i till exempel ghana och folk skulle bekräfta för mig att det är helt okej att komma någon timme för sent så skulle jag självklart driva runt lite och anlända när det passar mig. om det är så de gör där. maassa maan tavalla sägs det ju :) klart att det är omöjligt att helt anpassa sig till en främmande kultur, men helt seriöst så skadar det fasiken inte att försöka.
 
hursomhelst! åttatimmars dagar fyllda av föreläsningar, projektarbete, samarbetsövningar och en blandning av frustrerade suckar och stunder av lycka. även om man emellanåt blir helt tokig så är det här klart en värdefull vecka! projektarbetet ska presenteras på fredag och vid det laget kommer jag damn vara en sjujäkla expert på allt som berör launchingen av en ekohell-produkt i ghana. nu ska jag skriva learning diary och skapa en logo!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress