Janina Kronlund


Basilikamys
idag tänkte jag uppmana er att göra mat för fyra.. eller mat för en i fyra dagar, går precis lika bra (; det bästa med den här maträtten är att man faktiskt orkar äta det i fyra dagar utan att bli trött. 
 

det som behövs: så många lasagneplattor du känner för, skinkstrimlor, en burk basilikatomatsås, färsk basilika, så mycket mozzarella & tomat som du känner för. that's it! (kan ni förresten checka in hur fin min basilika har blivit? den som växer i plåtkrukan, inte den färdigköpta butiksskapelsen) 

 
sen så! kanske världens fräschaste bild på en skala? mat kan inte alltid vara fint. speciellt inte om maten läggs i en form som ska in i ugnen. dessutom blandas den ju ändå om senare i magen liksom.. :D men man gör bara så som man skulle göra lasagne, vilket jag aldrig gjort, men improvisera är alltid good. jag hade värmt upp ugnen till 225°c (vilket jag gör med precis allting jag lägger i ugnen) och så lät jag den vara där tills osten såg bra ut. mozzarellan bestämmer.

på grund av tomaten & mozzarellan blir det ganska mycket överloppsvatten i formen, bara att hälla ut om man inte gillar mat som plaskar runt. ifall lasagneplattorna inte är helt färdiga så kan jag av erfarenhet berätta att de mjuknar upp genom att vara i kylskåpet en natt ;)
 
 
that beauty! så otroligt gott! njuuuut! (ber om beröm för de fina basilikabladen på sista bilden? my babies)
Via S

ser så gott ut, måste testa ! Tack för receptet

TIDSTJUVEN

Wow, tack för receptet! Det ser riktigt smarrigt ut. :D

emsie

du å din basilikus :D

satu

Ser ju sjukt gott ut! speciellt på sista bilden! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress